Ibland blir man hemmablind, och måste se saker ur ett nytt perspektiv. Det är inte förrän man står hos Jacksons i Berlin och suger i sig den nordiska modernismen som man tappar andan och fullkomligt hänförs över den rikedom av svensk och övriga nordiska länders eminenta formgivning som erbjöds en bit in på 1900-talet.

Det dröjer inte länge förrän man kan konstatera att det som kommit att bli Sveriges viktigaste och mest "egna"period någonsin inom konsthantverk är i världsklass, och till och med världsledande, men också den kanske mest bortglömda av alla stilar. Plötsligt förstår jag den internationella uppståndelsen kring den nordiska formgivningen från 1930-talet som dominerat auktionsmarknaden och de mest extravaganta inredningsreportagen från världens dyraste adresser under de senaset åren.

Carina och Paul Jackson har med en imponerande kunskap och känsla för kvalitet och hantverk byggt upp en verksamhet som idag kan räknas till en av världens främsta inom 1900-tals design. Med världen som arbetsfält har de haft ett öga som få andra att leta upp de banbrytande och museala föremålen som representerar den nordiska guldåldern när det kommer till möbler och konsthantverk, och med showroom i både Stockholm och Berlin har Jacksons tagit sig an den internationella publiken.

Den introducerande texten till Jacksons utställning beskrivs som följer:

"Nordisk Modernism är en mångfacetterad rörelse som tidsmässigt spänner över tjugotalets sista år och drygt ett decennium framåt. Perioden beskrivs som en guldålder inom den nordiska arkitekturen och kännetecknas av deltagandet i flera viktiga och epokgörande utställningar; Världsutställningen i Paris 1925, Världsutställningen i Barcelona 1929, Stockholmsutställningen 1930 liksom Världsutställningarna i Paris 1937 och New York 1939..."

"...Inte sällan är möblerna och designföremålen på utställningen i Jacksons showroom, ursprungligen formgivna för en specifik miljö eller ett "Gesamtkunstwerk" i Bauhausk anda. Trots det, när vi ser dem disparat presenterade, utanför sin omgivande ursprungsmiljö fyller de ändå oss besökare på 2010-talet med förvissning. Det vi har framför oss är det goda resultatet av en guldålder där estetisk och teknisk kvalitet i korsbefruktning med materialkännedom och innovation kort kan beskrivas med det aningen svårfångade epitetet - Nordisk Modernism."

Nu önskar man bara att de visar samma utställning i deras generösa lokaler i Stockholm. Åtminstone till det hett efterlängtade designmuseet är på plats.

Utställningen går att se på Lindenstrasse 34 i Berlin till och med nyårsafton 2015. Här finns mer information samt några av Jacksons informativa och kunskapsspäckade filmer som de producerat under flera år.