Siffror baserade på Artnets databas visar att världsmarknaden för så kallad Fine Art ökade under 2013 med 5% från föregående år. Den stora ökningen sker under årets fjärde kvartal, då sju av de tio dyraste konstverken såldes. Det är den amerikanska marknaden som hissar flaggan allra högst med en tillväxt under det fjärde kvartalet på +27%.
Jasper-Johns_american Flag 1954_Christie´s_Barnebys Auktionsåret 2013 summeras av auktionshus efter auktionshus. Senast i raden att lämna ifrån sig sina siffror är Christie´s, som redovisar ett rekordår. Auktionshuset har ökat sin omsättning med 16% från föregående år. Mycket tack vare samtidskonsten som överglänser det mesta just nu, men inte minst tack vare den ständigt växande asiatiska marknaden.

Christie´s ökade sin omsättning för fjärde året i rad till 4,54 miljarder pund år 2013. Den högsta siffran i bolaget 248-åriga historia.
Till stor del handlar det om att allt fler människor som blir förmögna runt om i världen intresserar sig för auktioner, och att marknaden blivit global i kombination med att både Christie´s samt auktionsbesökaren blir allt mer van vid att använda nätet för att hitta det man söker. Så har det traditionsbundna auktionshuset också lyckats med bedriften att hitta nya kunder och anpassa sig. Något många trodde var omöjligt för tio år sedan. Christie´s investerade mångmiljonbelopp i en ny digital plattform, vilket gjorde att man tog ytterligare ett steg att sälja allt mer på nätauktion. Förra året klubbade man iväg 49 online-auktioner vilket var en ökning med 700% från 2012. Den nya strategin drog genom nätauktionerna in, förutom närmare 21 miljoner dollar, dryga 20 miljoner användare till Christie´s nya sajt. Just nu håller man som bäst på att lansera sidan på Mandarin och flera ytterligare språk.
Christie´s_record-year_Steven-P-Murphy_auctionsI en intervju i Newsweek med Christie's VD Steven P Murphy berättar han att nätauktionerna varit avgörande för tillväxten. Utmaningen är att få köpare och säljare att återkomma till Christie´s och förbli kunder hos Christie´s i konkurrens med det utbud av auktioner som finns idag. Det handlar om att ha attrahera köparna samt bygga ett starkt varumärke.
På frågan hur viktig marknaden för online-auktioner kommer att vara i framtiden, svarar Steven P Murphy att den nya "geografiska" världen är alla auktionshus stora utmaning.
- Varför skulle konstvärlden skilja sig från musik, film, mediabranschen eller andra kreativa branscher, svarar Christie´s VD retoriskt tillbaka.
Tidigare i år sålde Christie's en Apple-1 dator för nästan 400 000 dollar på online-auktion, vilket utgjorde ett symbolvärde för Christie´s som inte tvekar kring sin strategi för att vara marknadsledare på världsmarknaden.
Men Steven P Murphy berättar samtidigt att det i första hand handlar om konsten.
- Det är i konsten värdena finns, hur mycket vi än talar om marknadsekonomins mekanismer. Det handlar om att två personer blir passionerade för ett konstverk eller ett föremål, som de bestämmer sig för att de inte kan leva utan, och som sedan bjuder emot varandra. En budgivare gör ingen auktion.
Inte mindre än 30% av fjolårets köpare var nya kunder. Många av dem från Asien. Något som fått Christie´s att hårdsatsa i länder som Indien och Kina.
Annars var det som sagt samtidskonsten som stod för stora tillväxten, med en ökning av 29% på ett år. I synnerhet är det auktionerna i New York som fått konstvärlden att koka!
Dyrast blev Francis Bacons triptyk från 1969 "Three Studies of Lucian Freud" som såldes till Elaine P Wynn miljardär och ex-fru till casinomagnaten Stephen A Wynn. Målningen klubbades för 142,2 miljoner dollar. Trots det extrema slutpriset ska tilläggas att det var hela 58 verk som såldes för 10 miljoner dollar under 2013. En anmärkningsvärd siffra, som mycket väl kan öka i år.
Christie´s_Francois-Pinault_online_auctions_BarnebysMan kan bara misstänka att ägaren Francois Pinault är mer än nöjd. Särskilt med tanke på att hans holdingbolag betalade 1,2 miljarder dollar för hela företaget 1998.
Historiskt sett har det pågått ett derby mellan Sotheby´s och Christie´s sedan århundraden. Frågan är om spelplanen kommer se likadan ut i framtiden i och med nätauktionerna?
-Det som håller mig vaken på nätterna, är just det som vår vardag handlar om; Rör vi oss tillräckligt snabbt framåt. Där är vår stora utmaning, säger Christie's VD Steven P Murphy. Inom två år ska vi bland annat vara etablerade med nätauktioner i Kina.
Någon annan som borde vara nöjd är David Rosenblatt, som är VD för 1stdibs, den New Yorkbaserade motsvarigheten till Barnebys, fast för design och antikhandlare, istället för auktionshus. Söksajten 1stdibs lanserades för 13 år sedan. För två år sedan kändes marknaden tillräckligt mogen för att ta ett nästa steg, vilket företaget gjorde genom att ta in 117 miljoner dollar(!) från tidigare investerare. Nu har man just tagit in ytterligare 15 miljoner dollar från den kinesiska e-handelsjättten Alibaba i ett sätt att närma sig den kinesiska marknaden. Alibaba-gruppen äger bland annat sajten Taobao som är den mest populära e-handelssajten i Kina.

Undersökningar visar att Kina kommer stå för 20% av världens totala efterfrågan av lyxprodukter 2015. En marknad som bara växer. Idag köper kineserna två tredjedelar av deras lyxprodukter utomlands. Genom sajter som Barnebys och 1stdibs närmar man sig marknaden och krymper markandsgapet.

 

Kommentera