Ytterligare ett år är snart till ända. Ett år som gått snabbare, än åtminstone mina tidigare, levnadsår. För så är det väl med tiden, den går bara fortare och fortare.
Dessutom blir den allt svårare att mäta ju äldre jag blir. Det enda sättet att försöka sig på att mäta tiden förutom genom alla olika instrument och mekaniska uppfinningar är egentligen genom att knyta händelser ur historien vid någonting. Gärna genom ett fysiskt föremål. Just det "vår värld" - din, min och Barnebys handlar om.
Till skillnad från tidigare möter vi idag mycket av det "fysiska" genom teknisk väg. Vad jag menar är, att tomma auktionssalar har bytts ut mot dygnet-runt-auktioner på nätet. Vill man hitta något till sitt hem, eller är på jakt efter något unikt är det Google, Barnebys eller andra söktjänster som gäller. I Sverige har vi varit relativt tidiga både som användare och auktionshus att följa utvecklingen medan vi ser hur resten av världen börjar komma ikapp först nu, och nya initiativ såsom tyska Auctionata och engelska The Auction Room sjösätts.

Barnebys_auktion-2014 Gott nytt år alla Barnebysbesökare!

Mellan jul och nyår fylls TV-tabloiderna med minnesvärda program med tillbakablickar från det gångna året. Allt från sport och nyheter till vad den kungliga familjen haft för sig med prinsessan Estelle i spetsen. I år skämdes vi till och med bort med en summering av Antikrundans 25 år i Sveriges Television. En solskenshistoria på alla möjliga sätt som nog får räknas till Sveriges största tittarsuccé genom tiderna. Och det mycket tack vare antikhandlare Bo Knutssons ensamma kvällar på ett hotellrum i England på 1980-talet där han satt och tittade på föregångaren Antique Roadshow på BBC, som han lite förenklat tog med sig hem till Sverige.

Att summera någonting är alltid svårt. Det finns ju alltid en fara att man glömmer något, missar något väsentligt, som borde finnas med i en sammanställning, eller i en återblick över tid som gått. Så jag gör inte ens ett försök.
Däremot kan jag konstatera att vår fascination för historiska föremål, design eller för den delen just tidmätare aldrig tycks avta. Det är onekligen ovan nämnda TV-program ett bevis för. Men det är också Barnebys, i allra högsta grad, ett bevis för. Det har sålts miljontals föremål under året av auktionshus, vars utbud funnits tillgängligt på Barnebys. Saker och ting som sålts till världens alla hörn, och det är bara att konstatera att marknaden är mer global än någonsin. Vi, och då menar jag de flesta av oss, vill ha med oss historien in framtiden. Sällan har det varit så tydligt som nu.
I ett tidevarv där utvecklingen dagligen överraskar oss handlar allt om att förankra det vi gör och det som vi vill kalla framtiden i något som en gång varit. Vilket är särskilt tydligt när vi ser på intresset och prisutvecklingen för exempelvis ryska och kinesiska antikviteter. Länder där "historien varit förbjuden" under långa perioder. Idag är det medborgare från dessa länder som  tycks kunna betala nästan vad som  helst för att få omge sig med kulturföremål, från i första hand sina egna länder.

Kinesiska-vaser_orientaliskt_Bukowskis-Market_Barnebys_auktion Kinesiska vaser säljs på Bukowskis Market 6 januari. Utrop 2 000 kronor

Men den enes bröd är den andres död, sägs det. Och nog är det så alltid. Åtminstone när vi ser till försäljningsframgångarna av orientaliska konstföremål på auktionshus världen över, och inte minst i "lilla" Sverige, där de stora auktionshusens ökade omsättningar till stor del kunnat tillskrivas den globala marknaden och då framför allt försäljningen av orientaliska konstföremål. För att inte tala om flera av de mindre auktionshusens försäljningsframgångar av kinesiska figuriner, parfymflaskor och blåvita vaser.
Liksom livet går i cykler, följer antik och auktionsbranschen samma mönster. Något som SVT:s återblick av Antikrundans 25 år vittnar om. Mycket har legat stilla på samma ekonomiska värdenivå under tjugofem år medan annat skulle orsaka rubriker i varenda dagstidning runt om i vårt avlånga land.
Ökat fokus kommer att ligga på Arabvärlden och Afrika kommande åren. Länder i världsdelar där kulturen ofta varit utsatt för plundring, delvis varit förbjuden eller knappt ens existerat av olika anledningar(väldigt förenklat uttryckt). Länder som spås en enorm utveckling inte minst ekonomiskt inom de tio närmsta åren. Där kulturföremål kommer att vara den största och viktigaste statusmätaren, precis som det varit i Europa under århundraden, och nu senast i Kina. Men även tack vare ett betydande antal museer som tar form världen över, och vars samlingar fylls på med konst och kulturhistoriskt intressanta föremål.
Tack vare Barnebys kommer auktionsvärlden att bli ännu mer tillgänglig för dessa marknader.

Francis-Bacon_Auktion_rekord_Konst-på-auktion_Christie´s I år såldes världens dyraste målning såld på auktion

Vi kommer att se en utveckling liknande den vi sett världen över de senaste åren. Där det dyra blir allt dyrare, då allt fler "slåss" om samma föremål(läs gärna tidigare inlägg om världens dyraste tavla och diamant). Där den sociala statusen i att äga någonting som ingen annan har, i ett samhälle där överkonsumtion och massproduktion varit ledord alldeles för länge, blir allt viktigare. Hipstermodet förflyttas från Söder i Stockholm till att bli ett globalt mode. Att vara unik blir lite motsägelsefullt liktydigt med att vare en del av en helhet.
År 2013 tog konsten på många sätt revansch. I år var året då gatukonsten på allvar tog steget i in i finrummet. Miljonnoteringarna haglade tätt på utländska auktionshus när verk av de som kommit att bli gatukonstens främsta företrädare klubbades iväg. I Sverige hängdes graffitiverk av den politiskt brännheta svenska konstnären NUG, bredvid inställsamma figurativa målningar på den internationella konstmässan Affordable Art Fair.

Anna-Odell_Återträffen_Barnebys Återträffen av Anna Odell. Konst på bio

Det var året då konst blev film, och film på bio blev konst. Ja, 2013 var året då Anna Odell skakar om Sverige igen. Den här gången till stående ovationer.
När jag frågade om biljettförsäljaren sett filmen svarade hon att hon inte tordes för att hon trodde att den var för jobbig att ta till sig. Jag skulle snarare säga lärorik. Inte minst för mig själv. För dig. Och alla andra.
Kanske allra mest för de som ifrågasatte Anna Odells konstnärskap efter uppmärksammade och hätskt debatterade Okänd, kvinna 2009-349701 som kom till som hennes examensarbete på Konstfack 2009. Även om hon redan skrivit in sig i den svenska konsthistorien för sin konstnärliga tolkning och sitt ifrågasättande av samtiden så är det genom Återträffen som hon sätter punkt för fösta stycket och påbörjar det nästa.
Fotokonsten hoppar jag över just nu, det behöver parkeras medialt över julen och tåls att reflektera över i stillhet innan 2014 tar fart igen. Under tiden finns många sevärda utställningar runt om på några av landets främsta "institutioner" för konst. Referensramar är just vad fotografiet behöver idag mer än någonsin. Jag ser fram emot Niclas Östlinds kommande böcker som jag tror kommer vara betydelsefulla för hur vi kommer att se på svenskt fotografi lite mer nyanserat och kunskapsbaserat.
Jag hoppas att 2014 kommer att vara ett givande år för oss alla. Jag vill tro det. Barnebys agenda är redan knökfull. Efter lansering på den engelska marknaden så väntar nya kontinenter på att upptäckas för den ivrige auktionssökaren, och för både auktionsbesökaren och de auktionshus som finns med på Barnebys kommer vi att kunna erbjuda miljontals av nya föremål och nya kunder, från ännu fler marknader. Vi börjar med Tyskland och USA. Hoppas du är med oss även nästa år för att ta del av alla fantastiska föremål och spännande information och underhållning Barnebys bloggare erbjuder! Tills dess önskar jag ett riktigt gott nytt år!

 

Kommentarer