Veckans auktionsrekord styrkebesked för branschen

Efter en av de starkaste auktionsveckorna på mycket länge sattes nya prisrekord för såväl svensk som internationell konst. På hemmaplan är Bukowskis utan tvekan bäst i klassen, trots att Stockholms Auktionsverk sålde vårens dyraste moderna målning. Så här långt.

Veckans auktionsrekord styrkebesked för branschen

I media vill man ofta jämföra auktionsbranschen med aktiemarknaden. En inte helt irrelevant jämförelse. Särskilt inte denna vår. För marknaden visar en klart uppåtgående kurva. Åtminstone för det moderna segmentet, och internationellt även det samtida.

Miljoner och miljarder
Priserna på konst blir allt mer absurda för 99,99% av världens befolkning. Det nya rekordet för en av impressionismens verkliga förgrundsgestalter fransmannen Claude Monets måleri fick Sotheby´s att i vår ta på sig ledartröjan före den ständige konkurrenten Christie´s många auktionsrekord de senaste åren.

Monets höstackar från 1890 dubblade sitt utrop och drog iväg efter en lång och spännande budgivning med minst åtta inblandade budgivare till hela 97 miljoner dollar. Vilket innebär styvt 110 miljoner dollar för tavlan när köparprovisionen är betald. Målningen såldes senast 1986 hos Christie´s för 2,53 miljoner dollar.

En sådan värdeutveckling på investerat kapital är sällsynt även på börsen.

Köparen var en blond kvinna sittandes i auktionssalen.

PABLO PICASSO. "Femme au chien" (1962). Imagen vía: Sotheby’s
PABLO PICASSO. "Femme au chien" (1962). Imagen vía: Sotheby’s

Totalt såldes 50 av 55 konstverk till ett värde nästan 350 miljoner dollar hos Sotheby´s.

Bland toppnoteringarna fanns även Picassos "Femme au Chien" från 1962 som såldes för närmare 55 miljoner dollar. Jean Arps skulptur "The Little Afternoon" från 1964 som såldes för 800 000 dollar var en annan följt av åtskilliga andra verk såsom Robert Rauschenbergs Buffalo II, Louise Bourgeois Spider, Frank Stella Point of Pines för att nämna några och sist men inte minst Jeff Koons Rabbit från 1986 som såldes för det nya rekordpriset 91 miljoner dollar, vilket motsvarar hela 875 miljoner kronor.

Formbesked hos Bukowskis
Tillbaka till Sverige och det som var den bästa Moderna auktionen på mycket länge hos marknadsledande Bukowskis.


I stort sett allt gick vägen, från försäljningen av den nyupptäckta GAN-målningen (slutpris på 5 239 000 kronor inklusive provision) till samlingen med några av moderismens pionjärer. En av pärlorna var exempelvis Erik Olsons Kubistisk komposition från 1920-24 där utropet mer än fördubblades innan klubban föll vid 165 000 kronor.

Vårens Modern Art + Design innehöll inte mindre än 8 miljonnoteringar och ett rejält starkt resultat i sin helhet. Auktionens högsta klubbslag stod dock Leander Engström helt rättvist för. Verket ”Badstranden” såldes för 5 512 000 kronor inklusive provision och blev konstnärens näst dyraste målning genom tiderna såld på auktion.

Näst dyraste verket av Leander Engström genom tiderna. Klubbades för 4,5 miljoner kronor hos Bukowskis
Näst dyraste verket av Leander Engström genom tiderna. Klubbades för 4,5 miljoner kronor hos Bukowskis

Sensationell stockholmsnatt dyrast
Hos Stockholms Auktionsverk bjöds det på en generellt sett tunnare auktion men med några verkligt fina toppar. Paradnumret var en av Hilding Linnqvists mest imponerande målningar. En lycklig köpare kunde ropa in den museala målningen för 6 miljoner kronor plus provision, vilket blev vårens högsta prisnotering så här långt. Flera potentiell köpare kommer nog ångra att de inte spände musklerna mer ju längre tiden går.

Hilding Linnqvists fantastiska Stockholmsvy var en av säsongens paradnummer och blev även det dyraste moderna verket så här långt
Hilding Linnqvists fantastiska Stockholmsvy var en av säsongens paradnummer och blev även det dyraste moderna verket så här långt

Utöver det klubbades Einar Jolins Venedigmotiv helt rättvist iväg en bra bit över utrop. Liksom det gick bra för många av verken tillskrivna internationella storheter, där ett av de stora dragplåstren Auguste Hebins fina Composition klubbades för 3,9 miljoner kronor. Medan möbelavdelningen hade det betydligt svettigare.

Keramik är det nya guldet
De senaste åren har priserna för keramik och glas ökat lavinartat. En av de anledningarna är den trend som startade inom konsten för några år sedan, där ytan ofta blev mer viktigt än motivet. Det var en kombination av det ökade intresset för skulptur generellt och intresset för det italienska måleriet från 1950-70-talet. Det som började med Lucio Fontanas snittade dukar spreds via Piero Manzoni och Alberto Burri till skulptur och keramik.

Men kanske än mer handlar det om hur samlarna idag ser exklusiva och gärna unika keramikföremål som skulpturer.

Hos Bukowskis sålde man en unik och makalös fin i ovanligt stort format vas av danske keramikern Axel Salto. Efterfrågan har länge varit stor för Saltos mästerliga keramik, men aldrig har prisnivån i Skandinavien nått samma höjd tidigare. Klubban föll vid 1,9 miljoner kronor.

- Vi är så glada för det fina priset på den magnifika vasen av Axel Salto. Ovanligt stor och skicket var fantastiskt fint och den blåskimrande musselglasyren strålande. Samlarna av Axel Saltos keramik finns världen över och prisnivån är hitintills den högst uppnådda i Skandinavien för konstnären, berättar Eva Seeman, ansvarig specialist design och konsthantverk på Bukowskis.

Även de stora svenska keramikerna fanns väl representerade. Stockholms Auktionsverk sålde en nästan halvmeter hög, ovanligt fin vas av Berndt Friberg tillverkad för Gustavsberg studio 1962 med harpälsglasyr i blått, brunt och grått för 100 000 kronor plus provision.

Furufeber långt ifrån över
Just när man trodde att efterfrågan på furu- och fårskinnsklädda möbler skulle ha lagt sig så återuppstod trenden än en gång. Axel Einar Hjorths furumöbler för NK som en gång i tiden skulle vara så pass "billiga" att de nybyggda fritidshusen i Stockholms Skärgård inte skulle kunna leva utan dem attraherar istället inredare världen över, och det bord som många på hemmaplan kallar för "huggkubben" kostar hundratusentals kronor på den internationella arenan.

Däremot blir det svårare att sälja möbler tillskrivna olika mästare utan säkerhet, liksom det man hoppas ska bli den nya exportsuccén, "Swedish Modern", måste vara delikat i sin utformning och känsla för att det ska bjuda på ordentliga prisnivåer. När man kommer in på 1940-50-talet är det svårare att hitta möbler av samma höga kvalitet och framför allt originalitet. Även om de självklart finns.

Franks Flora mer än bara blommor
Josef Frank däremot, är och tycks förbli vårt svar på Italiens Piero Fornasetti eller Danmarks Hans J Wegner. Franks formgivning fortsätter att hyllas världen över och att en Flora-möbel kostar en halv miljon inklusive provision hos de svenska auktionshusen är idag mer regel än undantag.

Annars var det Olof Ågrens bord med troliga inslag av Björn Trägårdh eller Uno Åhréns hantverkskunnande tillverkat i Stockholm 1930 för Firma Svenskt Tenn som drog till sig mest intresse hos Bukowskis. Tillsammans med den spektakulra ljuskronor i tenn av Nils Fougstedt som klubbades för 75 000 kronor, vilket var tre gånger över det modesta utropspriset.

Även intresset för Anna Petrus föremål liksom det vackra gjutjärnet från Näfveqvarns Bruk sprang iväg av sig självt på auktionerna.

Liksom det allt större intresset för svenskt konstglas. Flera intressanta glasföremål bjöds ut hos bägge husen. Allt från Arielvaser till ovanliga Ravennaskålar för att nämna några.

Ja, i stort sett hela auktionsvärlden såg ut att ha en bra försäljningsvecka och champagnen flödade från New York och Mayfair i London till Paris och inte minst Berzelii Park i Stockholm. Ett gott vårtecken för det som komma skall. För den här auktionssäsongen är långt ifrån över.