År 1921 gick duon samman med Andrea Rioda och grundade företaget Cappellin Venini & C. Tillsammans skulle de blåsa nytt liv i den traditionella glasindustrin på Murano - en venetiansk ö som seda nslutet av 1700-talet varit centrum för det europeiska glasblåseriet.

Läs mer om Muranos glasugnar här!

Paolo Venini - kanske Muranos viktigaste glasblåsare under 1900-talet. Bild: Barnebys.com Paolo Venini - kanske Muranos viktigaste glasblåsare under 1900-talet. Bild: Barnebys.com

Företaget anställde snart målaren Vittorio Zecchin, under vars kreativa ledning Art Nouveau började influera glaset som lämnade Veninis ugnar. Paolo Venini var ingen bakåtsträvare, utan övergav gärna det traditionella för experiment med nya tekniker. Han var bland annat den första på ön att använda sig av metan för att möjliggöra en mer utbredd användning av färger.

Vittorio Zecchins färgglada, transparenta vaser, designade för Cappellin Venini & C. Bild: theveniceglassweek.com Vittorio Zecchins färgglada, transparenta vaser, designade för Cappellin Venini & C. Bild: theveniceglassweek.com

Gjord stort avtryck

Biennale di Monza, 1927, ‘Sala del Labirinto’ med design av bla Ponti, Lanci,Venini och Chiesa. Bild: inexhibit.com Biennale di Monza, 1927, ‘Sala del Labirinto’ med design av bla Ponti, Lanci,Venini och Chiesa. Bild: inexhibit.com

Men samarbetet mellan Cappellin och Venini skulle inte fortsätta, och år 1925 blev Paolo ensam chef för VSM Venini & C. Under hans, och nya konstnärliga ledaren och skulptören Napoleone Martinuzzis ledarskap skulle Veninis glasblåseri fortsätta att blomma. De klassiska vaserna kompletterades av stiliserade djur, blommor och frukter, samt armaturer.

 Vittoriale ljuskrona, Napoleone Martinuzzi för VSM Venini & C. Bild: venini.com Vittoriale ljuskrona, Napoleone Martinuzzi för VSM Venini & C. Bild: venini.com

Ingen människa är en ö - inte ens på Murano

Carlo Scarpa, t.h., med glasblåsare Arturo Biasutto i Veninifabriken, Murano 1943. Bild: panono.com Carlo Scarpa, t.h., med glasblåsare Arturo Biasutto i Veninifabriken, Murano 1943. Bild: panono.com

Arkitekterna Tomazo Buzzi och Giò Ponti, konstnären Carlo Scarpa, svenska keramikern Tyra Lundgren - ansvarig för den legendariska bladformade fatet, amerikanska konstnären Kenn Scott och formgivaren Fulvio Bianconi är bara några av namnen som kan kopplas till Veninis glastillverkning fram till slutet av 1950-talet.

Rigati & Tessuti vaser, skål av Carlo Scarpa för Venini. Bild: panomo.co.uk Rigati & Tessuti vaser, skål av Carlo Scarpa för Venini. Bild: panomo.co.uk

Bianconis samarbete med Venini mynnade bland annat ut i de kända Fazzoletti-vaserna som idag ses som rena klassiker och kan enkelt gå för nästan 1000 euros på auktion.

Fazzoletti-vaser, Fulvio Bianconi för Venini. Bild: venini.com Fazzoletti-vaser, Fulvio Bianconi för Venini. Bild: venini.com

Arvet efter Paolo

Ljuskronan ‘Calza’, Ludovico Diaz de Santillana för Venini. Bild: galeriepierremahaux.com Ljuskronan ‘Calza’, Ludovico Diaz de Santillana för Venini. Bild: galeriepierremahaux.com

Tobia Scarpa, Finlands Tapio Wirkkala, italienska arkitekterna och formgivarna Alessandro Mendini, Gae Aulenti och Ettore Sottsass är bara några av namnen som samarbetat med Venini genom åren. Företaget skulle förbli i familjen till slutet av 1980-talet.

År 1972 förstörde en eldsvåda företagets kontor och arkiv, och värdefulla dokument och data gick förlorat. Men produktionen kom undan oskadd. Branden känns nästan ironisk, då det var just eldrisken som ledde till att venetianska myndigheter att förvisa glasmästare till Murano på slutet av 1200-talet.