Årets Hasselbladspris går till Wolgang Tillmans meddelar Hasselbladsstiftelsen nu på fredagsmorgonen och det är vi mycket glada över.  London knyter ihop mina minnen med Tillmans där han bodde (eller fortfarande bor?) samma period som mig. Mitt första intryck av honom var hans tidiga klubbilder från The Face någon gång i början på 90-talet. Men det var runt sekelskiftet då han tilldelades det åtråvärda Turner Prize som han verkligen började synas i mer konstnärskretsar. Minns hans utställning på Tate Britain i samband med priset, hans egendomliga assymetriska hängningar med skurna fotografier direkt på väggen. Blandningen av subjekt och den där fotografiska blicken som några få bara har och ännu färre lyckas förmedla på ett innovativt sätt.

Andra intrycket är från när han ställde ut på Moderna i Stockholm för något år sedan. På vernissaget bad en curator mig att guida honom till Stockholms uteliv. Tog med honom till hipp modefest under en nedlagd spårväg innan han ville gå på bögklubb. Min bror spelade skivor på själva vernissagen. I stället för den typiska klubbmusiken man förknippar med Tillmans så körde han lite guilty pleasures och det var en minnesvärd syn att se Tillmans, tillsammans med Birnbaum och kända gallerister dansa loss till Ted Gärestad's "Satellit".