Zona Maco Sur är delen av mässan som har Luis Silva och João Mourão från Portugal som curatorer för andra året i rad. De beskriver tankegången bakom "Case Study #2: Rhytm Is A Dancer" med orden "geometry, movement, the nineties, eyecandy, performance, rhythm, amongst others,". De deltagande gallerierna har inte sökt utan har bjudits in av kuratorerna att skapa soloutställningar med den aktuella konstnären.

Andréhn-Schiptjenko har fått en utmärkt plats på hörnan där samtliga på mässan passerar om man vill ta lite luft, kaffe, eller äta mat. Xavier Veilhan som länge har jobbat tillsammans med stockholmsgalleriet har nyligen varit baserad tillfälligt i Mexiko och utforskat  naturreservatet Pedregal de San Ángel där monumentala arkitektoniska installationer. Han har gjort en kopia av ursprungsmodellerna fast ihålig och i trä istället för den massiva betongen som är fylld av skulpturer och mobiler. Övriga deltagande att lägga märke till var bl.a. italienska Alessandro Pessoli målningar och skulpturer för Marc Foxx (L.A.), Rhonda Holberton för CULT / Aimee Friberg Exhibitions (San Francisco) som har militären och öknen som tema, Carlos Amorales för Kurimanzutto, Joaquín Boz målningar för Steve Turner, Vermelho från Argentina.

 

Den sista korridoren längs med mässan har ett gäng mindre bås och kallas New Proposals, där yngre gallerier får en chans att visa upp sig. Mest märktes Anonymous Gallery som hade låtit Radames "Juni" Figueroa från Puerto Rico skapat en mer arkitektonisk konstruktion där tydligen ett lokalt rockband spelade under fredagkvällen. Stannade även till hos Klowden Mann (L.A.), D+T Projects (Bryssel), Páramo (Mexiko), och framför allt hos Machete (Mexiko) där en fågel gav mig livsinstruktioner (!) och hos Parque Galeria där Santiago Sierra och Yoshua Okón tagit in byggarbetare att skapa en toalettkopia av kända konstmuseet Museo Soumaya.