Din sökning efter konst, design, antikviteter och samlarföremål börjar här

Piero Fornasetti (1913-1988) Italien

Piero Fornasetti var en italiensk målare, skulptör, gravör och inredningsdesigner. Han föddes den 10 november år 1913 i Milano in i en priviligerad borgarfamilj. År 1930 började Fornasetti studera konst vid Accademia di Brera men blev senare relegerad på grund av disciplinproblem. Han tyckte att utbildningen var värdelös och fortsatte istället att läsa på egen hand. Fornasetti studerade historiska etsningar och litografier och reste genom Nordafrika, för att senare återvända till Milano där han började trycka sidenscarfar.

Fornasettis konstanta experimenterande med tryckmetoder ledde till att han uppfann en teknik som gjorde det möjligt för honom att få fram unika grafiska tryck på sidenscarfar. År 1933 ställde Fornasetti ut på Milanotriennalen med sina scarfar vilka tilltalade den italienska arkitekten och formgivaren Gio Ponti. De två männen inledde ett nära samarbete några år senare vilket kom att bli en succé.

Under andra världskriget, år 1943, lämnade Fornasetti Italien och tog tillflykt till Schweiz där han fortsatte att utveckla sitt konstnärskap. Under den här perioden skapade han olje- och akvarellmålningar, bläckteckningar och ägnade sig åt att undersöka olika perspektiv, främst av människokroppen. Fornasettis passion för papper, bläck och tryck resulterade i att han skapade begränsade upplagor av grafiska tryck i olika serier, bland annat kalendrar, reklambilder, teaterprogram och affischer. Fornasettis arbete uppskattades i Italien men också utomlands och år 1946 inleddes samarbetet med Estrid Ericson som grundat Svenskt Tenn.

Under 1950-talets början formgav duon Ponti-Fornasetti Architettura trumeau, ett skåp som visar på interaktionen mellan modernt och antikt, arkitektur och möbel, struktur och dekoration. De kom även att formge bland annat skrivbord, garderober, matsalsgrupper och bokhyllor. Fornasetti och Ponti inredde Casinò di Sanremo år 1950 där inredningen, inklusive möbler som soffor, fåtöljer och gardiner pryddes av hundratals små, liksom stora, spelkort. År 1952 inredde Fornasetti och Ponti S/S Andrea Dorias hytter med ett zodiaktema. Samma år började Piero att arbeta med det som kom att bli hans mest framgångsrika och ikoniska serie Tema e Variazioni. Motivet han använde var operasångerskan Lina Cavalieris ansikte.

År 1958 formgav Fornasetti något som kom att bli ett av hans mästerverk La Stanza Metafisica (på svenska det metafysiska rummet), en vikskärm bestående av 32 stycken paneler som pryds av ett arkitektoniskt motiv. Fornasetti påstod att den moderna människan gav allt mindre tid till att stanna upp och tänka och tanken med skärmen var att personen eller personerna som omgavs av den skulle få en plats att meditera på. Skärmen fyllde fler olika syften, bland annat skulle den kunna dela upp ett rum eller fungera som en inredningsdetalj där paneler skulle kunna tas bort eller läggas till beroende på rummets storlek. Utöver det surrealistiska motiv som prydde La Stanza Metafisica var det ofta kortspel, skogar, luftballonger och instrument som Fornasetti dekorerade sina skärmar med.

Under 1960-talets slut förändrades det kulturella klimatet och hantverket ersattes av industriell produktion. Fornasetti och Ponti ville kombinera industriell produktion med hantverk och föra samman det dekorativa med vardagsföremål. Men de industriella producenterna förstod sig inte på duons excentriska formgivning. År 1970 öppnade Fornasetti sin egen ateljé Galleria dei Bibliofili med en grupp vänner och producerade limiterade upplagor av sina verk. Under 1980-talet stötte Fornasetti på ekonomiska problem. Räddningen blev det Londonbaserade galleriet Themes and Variations där Fornasettis formgivning uppmärksammas på nytt. Barnaba Fornasetti, Pieros son, anslöt sig till faderns företag och när Piero Fornasetti avled år 1988 tog Barnaba över företaget.

Under sin karriär formgav och producerade Fornasetti över elva tusen föremål. Han arbetade ständigt med olika motiv och plockade ibland fram gamla mönster för att skapa nya versioner. De motiv han använde sig av varierade från solar och månar till kortspel och djur - det var ofta surrealistiska bilder han skapade med en trompe-l’oeil-teknik. Det mest återkommande motivet var operasångerskan Lina Cavalieri. Mellan åren 1950 - 1988 fortsatte Fornasetti att utveckla serien Tema e Variazioni. Han tog fram mer än 400 olika porträtt av Cavalieri, där han försett henne med bland annat glasögon eller lösnäsa men också avbildat henne drickandes eller blinkande.

Listan kan göras lång på det som Fornasetti formgivit under sin karriär. Utöver tallrikar och skärmar formgav han bland annat lampor, speglar, tidningsställ och tapeter. Fornasetti inspirerades av surrealisterna och metafysiskt måleri, det vill säga konstnärer som målade en visionär värld i sinnet bortom den fysiska verkligheten. Serier som Tema e Variazioni fortsätter att produceras av företaget än idag och med stora utställningar världen över fortsätter intresset för Fornasetti att växa.


Artiklar relaterade till Piero Fornasetti (1913-1988) Italien

Milano

Milano stoltserar med ett brett utbud av restauranger, nattklubbar, historiska sevärdheter och museer. Här finns egentligen det mesta som en resenär kan önska med den stora fördelen att man slipper turisthorderna. Barnebys guidar er till Italiens modemecka nummer ett, Milano.

Designens alkemister

Alkemisterna strävade efter att framställa guld och livselexir ur urämnet de vises sten, på engelska philosopher’s stone. Konstnärer, kreatörer och formgivare kan i viss mån jämföras med alkemisterna i och med sin uppfinnelserikedom med vilken de skapat ikoniska och symboliska föremål utan like.

Design

Veckans auktionsrekord styrkebesked för branschen

Efter en av de starkaste auktionsveckorna på mycket länge sattes nya prisrekord för såväl svensk som internationell konst. På hemmaplan är Bukowskis utan tvekan bäst i klassen, trots att Stockholms Auktionsverk sålde vårens dyraste moderna målning. Så här långt.