Din sökning efter konst, design, antikviteter och samlarföremål börjar här

FAQs

Medlemsskap

Varför ska man skaffa ett konto på Barnebys?


Med ett konto kan du skapa bevakningar och spara favoritobjekt. Dessutom får du tillgång till vår värderingstjänst. Det går snabbt att skapa ett konto och vi håller självklart dina uppgifter för oss själva.

Vilken bra tjänst! Hur blir jag medlem?

I högra hörnet längst upp på sidan hittar du knappen Mina sidor, klicka där och följ instruktionerna. Du får sedan en mailbekräftelse på att du skapat ett konto.

Jag har registrerat mig men har inte fått något bekräftelsemail. Vad ska jag göra?
I vissa fall kan ditt nya lösenord ha fastnat i ditt spamfilter och hamnat i skräpkorgen i din mail. Börja med att se efter om det finns där. Om du ändå inte hittar det och det har gått mer än en halvtimme efter att du registrerat dig, skicka ett mail till contact@barnebys.com så hjälper vi dig.

Bevakningar

Det står att jag kan bevaka min sökning, vad innebär det?

Vi mailar dig när det kommer in nya föremål som matchar din sökning. För att skapa en bevakning måste du registrera ett konto på Barnebys med din e-postadress.

  • Sök exempelvis på Josef Frank
  • Klicka på Skapa bevakning för "Josef Frank"
  • Du får mail när det kommer in nya saker som matchar din sökning
  • Under Mina sidor kan du se och redigera dina bevakningar

Värderingstjänsten

Värderar ni föremål också?

Ja, genom att använda vår ValueMyStuff skickas informationen om ditt föremål till några av världens främsta värderingsexperter. Du får ett svar inom 48 timmar tillsammans med ett värderingscertifikat.

Måste jag betala för min värdering?

Ja, beroende på vilken svarstid du väljer, 48 eller 24 timmar, koster en värdering 145 respektive 290 kronor.

Vilka betalningsalternativ erbjuder Barnebys?

Vi accepterar alla stora betalkort samt PayPal.

Vilka typer av föremål värderar ni?

Våra specialister värderar inom alla områden inom konst, design och antikviteter. För mer information, ta en titt på ValueMyStuffs lista över samtliga kategorier.

Hur många föremål kan jag skicka in?

Varje värderingsförfrågan gäller för ett föremål, såvida det inte handlar om ett set (till exempel porslin, en möbelgrupp eller smycken).

Vad ska jag inkludera i föremålsbeskrivningen?

Så mycket du kan! Ju mer information våra experter får om ditt föremål desto bättre blir värderingen. Viktigast är: mått, eventuella märkningar, signatur, föremålets skick och proveniens (det vill säga exempelvis tidigare ägare eller försäljningshistorik). Annan information om upprorsmakaren, datum eller föremålets ursprung uppskattas alltid.

Vad för slags bilder ska jag inkludera i förfrågan?

Vi behöver högupplösta bilder tagna i bra, naturligt ljus från alla vinklar. Dessutom ber vi dig bifoga bilder på eventuella signaturer, märkningar och inskriptioner. Bilder av kvitton eller annan dokumentation som har att göra med äkthet är också till stor hjälp i värderingsprocessen.

Kommer mitt försäkringsbolag att acceptera er värdering?

Ja, de flesta försäkringsbolag accepterar våra värderingar. Om ditt bolag efterfrågar ett specifikt certifikat är flera av våra specialister certifierade att göra detta mot ytterligare en avgift.

Säljer och köper Barnebys föremål?

Nej, Barnebys är en sökaggregator och varken säljer eller köper. Om du är intresserad av att sälja något på auktion hjälper vi gärna till och sätter dig i kontakt med något av våra anslutna hus. Klicka helt enkelt på “Sälj mitt objekt” i det e-mail där du fick din värdering.

 

Har Barnebys egna auktioner?


Nej. Vi är en söktjänst för konst-, design- och inredningsintresserade och håller inte egna auktioner. Hos oss hittar du däremot hundratusentals föremål från auktionshus i hela världen.

 

Fick inte din fråga besvarad? Skicka ett e-mail contact@barnebys.com, så återkommer vi så snart vi kan.