Din sökning efter konst, design, antikviteter och samlarföremål börjar här

Tyra Lundgren (1897-1979) Sverige

Tyra Lundgren föds den nionde januari år 1897 som tredje barnet i en barnaskara om sex. Hennes far John flyttade vid 18 års ålder från Gotland till Stockholm för att studera. I början av seklet 1800/1900 låter familjen bygga en villa i det då nya området Djursholm i Stockholm.

Tyra växer upp i ett borgerligt hem med både hushållerskor och barnflickor. Hon mottar en grundlig allmänbildning och bevistar ofta kulturevenemang som konserter och teaterföreställningar tillsammans med familjen. Tyra studerar som liten vid nystartade Djursholms samskola (i dag Viktor Rydbergs gymnasium) och får utbildning av några av de bäst kända inom de kulturella områdena. Elsa Beskow (1874-1953) står för musikundervisningen och teckning och Alice Tegnér (1864-1943) undervisar i sång. Tyra Lundgren intresserar sig särskilt för teckning. Hon hoppar över sjunde klass för att istället tentera och inleda åttonde klass år 1912. 

Tyra Lundgrens dagboksanteckningar tjänar som en viktig inblick i hennes mål i livet. Påtagligt är att hon redan vid samskolan i Djursholm vill dedikera livet åt konsten och skapandet. År 1913, då 16 år gammal, blir hon inskriven vid Högre Konstindustriella Skolan i Stockholm. Skolan är grunden till dagens Konstfack. Hon får här en bred utbildning inom bland annat mönster, illustration, måleri och skulptur och erhåller höga betyg inom samtliga områden. Under skoltiden stiftar hon bekantskap med och blir mycket god vän med Estrid Ericson (1894-1981) som senare i livet kommer att öppna Svenskt Tenn på Smålandsgatan och senare på nuvarande adress på Strandvägen i Stockholm. Tillsammans besöker de bland annat Ellen Key (1849-1926) som gör stort intryck på Tyra.

År 1914 företar hon sig sin första utlandsresa tillsammans med fadern. De åker till Tyskland och besöker bland annat Dresden. Då fadern reser hem till Sverige igen stannar Tyra kvar i Berlin, men resan måste avbrytas i och med första världskrigets utbrott. Senare samma år levererar hon hemliga krigspolitiska dokument mellan Sverige och Finland. 

Åter i Sverige fortsätter hon med sina studier, samtidigt som hon kvällstid även utbildar sig vid Caleb Althins (1866-1919) målarskola, också denna belägen i Stockholm, där hon framförallt intresserar sig för kroki. Caleb Althin stödde hennes konstnärskap och uppmuntrade henne att söka plats vid Konstakademien. Hon ansökte och blev antagen som aspirant år 1917, och som ordinarie elev år 1918. Sista året, 1922, studerar hon också vid Dekorativa Skolan och undervisas av bland annat Johnny Roosval (1879-1965). Sin tid vid Konstakademien varvar hon med utlandsresor och studier i Paris.

År 1920 reser hon till Österrike tillsammans med Röda korset för att inhandla konst att sälja i Sverige. Projektets mål är att gynna fattiga österrikiska konstnärer. Samma år stannar hon även en månad för att utbilda sig vid Konstakademien i Wien där hon bland annat studerar under skulptören Anton Hanak (1875-1934). Under tiden i Österrike intresserar hon sig särskilt för Wiener Werkstätte och Wiender Werkbund.

1920-talet är fortsättningsvis ett händelserikt decennium för Tyra. Efter vistelsen i Österrike reser hon vidare till Frankrike där hon studerar vid André Lhotes målarskola år 1920-1923 samtidigt som hon tecknar kroki vid Académie de la grand Chaumière, båda belägna i Paris. År 1922 blir hon anställd vid Upsala-Ekeby porslinsfabrik och vid Linköpings porslinsfabrik år 1923, senare samma år ställer hon ut vid Göteborgsutställningen. Genom hennes konstnärliga verksamhet kommer hon att ha en nära relation till Finland. Hon dekorerar bland annat kakelugnar på Sarvlaks gård öster om Helsingfors och inleder ett samarbete med Arabia år 1924, som hon senare blir konstnärlig ledare för år 1929. Året efter (1925) blir hon kontaktad av Riihimäki glasbruk i södra Finland. Hon kommer fortsätta som glaskonstnär hela livet. 

År 1927 flyttar hon till Rom för att måla, hon reser tillsammans med Axel Böethius (1889-1969), föreståndaren för Svenska Institutet. Under sin tid här träffar hon bland andra konstnären Vera Nilsson (1888-1979) som hon umgås frekvent med. Förutom att måla bevakar hon svenska intressen för bland annat italiensk arkitektur, framförallt på Triennalerna i Milano och Biennalerna i Venedig. Så år 1929, nu konstnärlig ledare för Arabia blir hon ansvarig för fabrikens satsningar inför Stockholmsutställningen år 1930 för vilken hon bland annat skapar servisen Palma. Vid den här tiden tillhör både Rörstrand och Lidköpings porslinsfabriker Arabia, varför hon även blir verksam vid dessa. Senare samma år ordnar hon fast bostad och ateljé i Paris, hon planerar att bosätta sig i staden permanent. Hon frilansar också för porslinsfabriken Sèvres utanför Paris och ställer årligen ut på Salon d’Automne, Salon des Arts Décoratifs och Grand Palais. Även om hon flitigt företar sig resor har hon sin bas i Paris. Även om Tyra sedan tiden på Samskolan i Djursholm ägnat sig flitigt åt måleriet är det under 1920- och 1930-talet som de flesta av hennes många självporträtt, de flesta utförda i olja, tillkommer.

År 1936 knyts Tyra också till Venini i Murano efter att hon träffat hyttans ägare vid Triennalen i Milano samma år. Glasproduktion var hon skicklig i sedan tidigare och bara året innan utförde hon också sina första arbeten för Kosta glasbruk. År 1937 ställer hon ut vid Parisutställningen för Arabias räkning. Två år senare reser hon till Sverige för en kortare vistelse men kan på grund av andra världskrigets utbrott inte återresa till Frankrike. I och med kriget förlorar hon allt hon äger och förbereder sig för ett nytt liv i Stockholm. Samma år blir hon kontaktad av och anställd vid Gustavsbergs porslinsfabrik. Här skapar hon många av sina stora reliefarbeten för bland annat Uppsala tingshus och Borgholms lasarett. En av de viktigaste relieferna som tillkommer här är Märkeskvinnor, en beställning för Högre Allmänna Läroverket för unga flickor på Södermalm, nuvarande Frans Schartaus Handelsinstitut på Södermalm i Stockholm. Under 1940-talet arbetar Tyra främst med monumentala reliefer, likt den just nämnda. Hon blir också anställd som självständig konstnär vid Gustavsbergs porslinsfabrik. År 1949 investerar hon i en gård, Bredkvie, på Gotland. Gården delar hon med vännen och textilkonstnären Margit Graffman.

Under 1950- och 1960-talet fortsätter Tyra sitt resande, hon åker flera gånger till bland annat Grekland och Mexiko för inspiration och för att arrangera utställningar. År 1950 mottager hon Litteris et Atribus-Medaljen och året därpå är hon tillbaka i Italien och mottar en guldmedalj vid Triennalen i Milano. Under 1970-talet håller arrangerar hon flera vandringsutställningar, framförallt i Sverige.

Tyra Lundgren var i likhet med många andra konstnärer en allkonstnär. Förutom att måla, formge och skulptera designade hon också en del tyger, bland annat för NK:s textilkammare och för Real Fàbrica de Tapices i Madrid. Hon arbetade även i mindre utsträckning med metall. Hon skrev också ofta, dels artiklar för diverse tidsskrifter och släppte även den självbiografiska boken Lera och eld år 1946.

Hon avlider 82 år gammal  i Stockholm den 20:e november 1979 och gravsätts på Fide kyrkogård på Gotland.