Stölden av Mona Lisa - århundradets konstkupp?

Återlämnandet av Mona Lisa till Louvren. Återlämnandet av Mona Lisa till Louvren.

Stölden av Leonardo da Vincis världsberömda Mona Lisa kallas ibland för 1900-talets största enskilda konststöld. När Mona Lisa stals från Louvren 1911 anklagades både Picasso och poeten Guillaume Apollinaire för stölden. Apollinaire fängslades till och med en tid, men båda friades från anklagelserna när det visade sig att en italienaren Vincenzo Peruggia låg bakom kuppen.

Peruggia, som var anställd som hantverkare på Louvren, gömde sig inne på museet under en söndag och väntade till måndagen då museet var stängt. Han bar en likadan vit rock som museets personal brukade ha på sig, gömde tavlan under den och gick helt sonika ut därifrån. Det blev en stor skandal och folk besökte Louvren bara för att beskåda den tomma plats där tavlan en gång hängt.

Under två år gömde Peruggia målningen under sin säng i Paris innan han slutligen tog den till Florens i Italien där han försökte sälja den, men åkte fast.

Motivet bakom stölden är fortfarande något oklart: vissa menar att han ville få ut hittelön, andra att det var ett beställningsuppdrag och en tredje part påstår att han själv sagt att han ville återbörda konstverket till Italien.

 

För stölden avtjänade Peruggia bara sju månader i fängelse.

Förälskad i Rembrandt

Rembrandt-Draguignan Rembrandt-Draguignan

Fransmannen Patrick Vialaneix kan verkligen sägas ha följt sitt hjärta. Anledningen till att han stal målningen "L’enfant à la bulle de savon" av Rembrandt var att han som 13-åring sett tavlan på museet Le Musée Municipal Art Et Histoire i Draguignan och blivit fullkomligt förälskad i den. Han blev besatt av målningen och var det fortfarande femton år senare, när han arbetade som larminstallatör. Han gjorde då en kartläggning över museets säkerhetssystem och stal tavlan på den franska nationaldagen 1999, när ljudnivån från firandet utanför museet var som högst.

Vialaneix hann ut innan larmet gick igång och förvarade målningen i bubbelplast under sin säng. Men stölden gnagde på hans samvete och han drabbades av svåra ångesttankar, gick i terapi och bytte bostad flera gånger. Tillslut blev han så deprimerad att han anförtrodde en barndomsvän sin hemlighet. Vännen arrangerade ett möte med två personer som utgav sig för att vara försäkringsagenter. Vialaneix fick 40 000 euro för målningen, som var värderad till 4 miljoner euro. De så kallade försäkringsagenterna åkte senare fast i färd med att sälja tavlan vidare, och beredd på ett långt fängesestraff anmälde Vialaneix sig själv till polisen. Han gick dock fri eftersom brottet var preskriberat. Historien om stölden blev senare både bok och film.

Här kan du läsa mer om stölden.

Gaugin i köket 

gauguin gauguin

Mer spektakulär än själva stölden är väl kanske var en målning av den franske konstnären Paul Gauguin hittades: den hängde nämligen i köket hemma hos en italiensk familj. Den hade inhandlats för cirka 900 kronor 1975 på en järnvägsauktion där man sålde hittegods. Drygt fyrtio år senare var sonen i familjen nyfiken på tavlan och kontaktade en expert, som konstaterade att det rörde sig om en äkta målning av Paul Gauguin.

Tavlan tros ha stulits från en samlares hem i Storbritannien 1970 och värderades vid upphittandet 2014 till mellan 94 och 280 miljoner kronor. Barnebys rapporterade då om fyndet.

Cezanne försvann - och dök upp i ett biltak

cezanne cezanne

Vid ett väpnat rån i Zürich i Schweiz 2008 mot privatmuseet Emil Georg Bührle galleri stals Paul Cezannes "Pojke i röd väst" tillsammans med tre andra målningar av Claude Monet, Vincent van Gogh och Edgar Degas. Det var precis innan stängning som tre maskerade män rusade in i galleriet och slet med sig de fyra första målningarna de kom åt.

Kort därefter hittades målningarna av Monet och van Gogh i en olåst bil på en parkeringsplats, och ett år senare dök även Degas verk upp. Men Pojke i röd väst var alltjämt borta, tills det att serbisk polis stoppade en bil med misstänkta kriminella efter en biljakt i Belgrad. Där hittade de tavelduken inslagen i papper mellan bilens chassi och innertaket. Målningen värderades till 900 miljoner kronor.

Största konststölden i Sveriges historia

Moderna_museet,_2006 Moderna_museet,_2006

I november 1993 genomfördes vad som kom att bli den största konstkuppen i Sveriges historia. Tjuvarna sågade sig igenom taket på Moderna Museet och lyckades stjäla åtta tavlor av Picasso och Georges Braque. Målningarna hade tillsammans ett värde på nästan en halv miljard kronor. Efter ett år av förhandlingar med gärningsmännen lyckades museet få tillbaka de flesta tavlorna, men Braques "Den vita duken" är fortfarande borta. Hur tavlorna återficks eller vilka villkor tjuvarna ställde är inte känt, men inga pengar ska ha betalats ut.

Moderna Museet hade bara några år tidigare råkat ut för en annan stöld. Klockan 06.30 den 11 maj 1987 körde en bil genom rutorna på museet. Gärningsmännen plockade med sig Henri Matisses "Le Jardin" och försvann därefter. I 26 år var tavlan borta tills en mäklare kontaktade Art Loss Register i London. Mäklaren hade fått i uppdrag av en 85-årig man i Polen att sälja tavlan, men upptäckte att den var efterlyst och tavlan kunde återlämnas till Moderna Museet. Den polske mannen ska inte ha vetat om att den var stulen.

Välplanerad kupp mot Nationalmuseum

nationalmuseum nationalmuseum

År 2000 var det Nationalmuseums tur. Bara tre dagar innan jul larmade en väktare på museet polisen om att en person hotat förbipasserande med k-pist. Mannen höll både personal och besökare som gisslan medan hans två kumpaner tog ner två tavlor av Renoir och en av Rembrandt till ett värde av nästan 300 miljoner kronor. De tre männen flydde sedan ut genom entrén och därefter i en motorbåt genom Stockholms kanaler.

Kuppen har bedömts vara mycket välplanerad och tog bara några minuter. Tavlorna rånarna stal var alla små och enkla att få med sig. Och samtidigt som larmet kom från Nationalmuseum fick polisen också larm om trafikkaos och två brinnande bilar bara hundra meter därifrån.

Fem år senare hade de tre konstverken hittats och återlämnats till museet. En man dömdes mot sitt nekande till åtta års fängelse för stölden.

Tomma ramar väntar än idag

Empty_Frames_at_Isabella_Stewart_Gardner_Museum Empty_Frames_at_Isabella_Stewart_Gardner_Museum

En natt 1990 ringde två personer i polisuniformen på porttelefonen till Isabella Stewart Gardner Museum i Boston och beordrade museivakterna att släppa in dem, eftersom de blivit larmade om ett bråk på gården. När en av vakterna mötte de så kallade poliserna påstod de att han liknade en person som var efterlyst, och satte handfängsel på honom. Också den andre vakten bakbands. Larmet som utlöstes slogs snabbt sönder och totalt 13 verk av bland annat Rembrandt, Manet och Degas till ett värde av 3 miljarder kronor stals från museet. Stölden tog 81 minuter att genomföra.

Fortfarande saknas flera av konstverken och eftersom grundaren av museet, Isabella Stewart Gardner, skrivit i sitt testamente att hon ville att allt skulle förbli såsom hon lämnat det, hänger de försvunna verkens ramar tomma på väggarna och väntar på sina målningar än idag.

Storleken har ingen betydelse

henryMooreSculptur_2090960i henryMooreSculptur_2090960i

Trots en storlek på 3,6 x 2 x 2 meter och en vikt på mer än två ton, lyckades tjuvar stjäla den brittiske konstnären Henry Moores bronsskulptur Reclining Figure 1969-70 som stod utanför Henry Moore Foundation i Hertfordshire 2005. Stölden har förbryllat både polis och experter världen över och ingen har gripits för brottet. Skulpturen, som värderats till 39 miljoner kronor, tros ha sågats i bitar, smälts ner och sålts för runt 20 000 kronor.

Ersatte de stulna tavlorna med egna målningar

2ABA0BF100000578-3169298-image-a-19_1437493826484 2ABA0BF100000578-3169298-image-a-19_1437493826484

En man som tidigare varit anställd som chefsbibliotikarie vid ett universitet i Kina erkände 2015 att han stulit fler än 140 målningar från ett galleri i biblioteket, och ersatt dem med förfalskningar han gjort själv.

Under två år stal Xiao Yuan verk av kinesiska mästare, bland annat landskapsmålningar och kalligrafier. I rätten berättade Xiao Yuan att han redan första dagen på sitt jobb hade upptäckt att det hängde förfalskningar i galleriet, och beslöt att göra egna. Något som gör den här konststölden än mer spektakulär är att flera av Xiao Yuans egenmålade tavlor i sin tur blev stulna - och ersatta med nya förfalskningar.