Fågel, fisk eller mittemellan: djur i den moderna konsthistorien

Fåglar, hundar, hästar och katter. Naturtrogna avbildningar eller djur med symboliska värden har målats, skissats och skulpterats genom tiderna. Se vad modernismen och samtiden har som svar till fablernas förtrollande värld.

blog (2)
blog (2)

Under 1500-talet dök djurmåleri upp, det vill säga målningar där ett djur fungerade som det dominerande motivet. Sedan dess har konstnärer blivit inspirerade av både smådjur liksom fjäderfän. Motiv med exotiska vilddjur eller något så bekant som en ko, en häst eller ett får har porträtterats som avbildning av naturen och använts som symboler. Om en konstnär hade en personlig djurvän har det inte heller varit ovanligt att denna fått stå modell.

blog (1)
blog (1)

Fram till omkring 1920-talet var hästar ett av de vanligaste förekommande djuren i vardagen. Som transportmedel var den en vanlig syn även i storstädernas inre stadsdelar. Och fram till den här perioden var ädla hästar även en statussymbol som gärna visades upp för åskådning. I Rom ägde en sådan uppvisning rum regelbundet i en parad kallad Corso på Pincio i norra delen av staden. De rika medborgarna i staden visade upp sina finaste kläder, vagnar och hästar. När Max Liebmann var i Rom 1911 dokumenterade han den ståtliga paraden och sammantaget skulle han måla sex olika versioner av motivet varav den sista runt 1930-32, bara några år innan hans död.

blog (2)
blog (2)

Medan målare som Max Liebermann och Lesser Ury var väldigt realistiska i sitt djurmåleri, tog Franz Marc djurmåleriet till en ny nivå i sin "animalisering" av konsten och fann en egen mer abstrakt stil. Han brydde sig inte om realistiska färgscheman utan fokuserade på djurets kropp såväl som dess inre och en harmoni med naturen. Inspirerad av futurismen och kubismen målade expressionisten Franz Marc djurmotiv i klara färger och abstrakta former. I tre vykort han skickat till sin kollega Erich Heckel 1913 ser vi samma lekfulla, moderna formspråk som i "De blå hästarnas torn" - hans mästerverk som varit spårlöst försvunnet sedan 1945.

blog (3)
blog (3)

Djurs symboliska värde har varit lika stort i konstens värld som i fablernas. Ett fantastiskt exempel där djuren använts som metafor är Max Beckmanns "Braunes Meer mit Möwen", översätt till Det bruna havet med måsarna, från 1941 där dagboksanteckningar avslöjat att måsarna gav honom och många andra tecken på att de var tvungna att fly Tyskland. Beckmann hade levt i exil de senaste fyra åren när bilden skapades, efter flykten från Nazityskland. Mitt i en storm finner fåglarna skydd i en fiskebåt som strandats, vars gula segel slår mot masten. Båten är målad i de nederländska färgerna rött, vitt och blått som indikerar målet för flykten - och det farliga stormiga havets bruna färg är nog inget misstag.

blog (4)
blog (4)

En annan flykt är Renée Sintenis skulpturer - flykten till djurens värld och sällskap. Hästar hade länge varit favoritsällskapet för den naturälskande konstnären under hennes barndomsår. Under hennes karriär som skulptör var det samma livskamrater som stod i fokus och hon anses vara en av de bästa djurskulptörerna av hennes tid. I brons skapade hon hästar som vittnar om konstnärens nära band till djuren som hon betraktade som själsfränder.

csm_4045789_1_9ea65c2e08
csm_4045789_1_9ea65c2e08

RENÉE SINTENIS (1888 – 1965) - Großes grasendes Fohlen, brons, 1929

Marc Chagall är en annan av modernismens konstnärer som låtit djurens symbolik stå i centrum i hans konst. I Les mariés dans le ciel fleuri ser vi ett kärlekspar som står inför varandra och flyr det jordliga livets bojor mot den ännu okända gemensamma framtiden på en häst som symboliserar friheten.

4044607_1
4044607_1

Gabriele Münters landskap beskriver inte avgången mot det okända, men ankomsten som emellertid kan innebära en form av frihet. År 1951 kunde Münter återigen se på landskapet i Staffelsee nära Marnau med frid, en frid som hade förnekats henne länge. Münter hade bott på platsen med sin före detta partner Wassily Kandinsky innan första världskriget. Efter en smärtsam separation kunde hon knappt uthärda det som en gång hade varit deras delade hem. Men i hennes utveckling som konstnär och med en ny kärlek kunde hon återigen försonas med sitt förflutna och se Murnau som sitt hem där djuren i landskapet spelade en stor roll.

4044459_1
4044459_1

Alla presenterade verk är en del av det Tyska auktionshuset Grisebachs höstauktioner som kommer äga rum mellan den 29 november och 2 december. Auktionerna omfattar 1900-talskonst, modern och samtida konst, fotografier samt hantverk och smycken.

Auktionshuset står även som värd för en välgörenhetsauktion till förmån för Kanyany Foundation vars intäkter kommer användas för att främja utbildning av barn i syriska flyktingläger. Bland annat verk av Ai Weiwei, Rosmarie Trockel, Gregor Hildebrandt och Jeff Elrod kommer att auktioneras ut.

Alla Griesbachs höstauktioner finns här på Barnebys.