Hitta vintagevaserna som matchar din bukett

Blommorna har återigen tagit plats i våra hem. Säg vem som inte de senaste åren glatts åt hur lätt ett palettblad slår rot och funderat på när ett ekollon gror som bäst. Så har intresset för snittblommor och vad vi placerar dem i också exploderat.

Urna av Ivar Johnsson, 1920-tal. Foto: Terez Gil
Urna av Ivar Johnsson, 1920-tal. Foto: Terez Gil

I samarbete med Interflora

Vi på Barnebys och Interflora presenterar nu ett samarbete där fantasifulla bukettkreationer och vår kunskap kring svensk designhistoria samsas. Låt dig inspireras av de prunkande buketterna och utvalda vintagevaser. Vilka skulle passa i ditt hem?

Svensk formgivning har under åren skiftat från det stilrena och strama till mjuka och färgglada former med böljande mönster. Läs om fem olika stilepoker som kan göra underverk i ditt hem och lyfter blomsterarrangemangen. 

– Vi njuter av möjligheten att visa hur de äldre föremålen får ett nytt liv. Det är inte bara en vinst för miljön – det här är formgivning som när det begav sig var i världsklass. Vi vill uppmana alla att damma av sina vaser och fylla dem med blommor! De flesta har någon gammal vas hemma som man kanske fått eller ärvt. Ofta gjordes de i stora upplagor och därför går de att hitta för en billig peng på auktion, loppis eller hos antikhandlare, säger Pontus Silfverstolpe, grundare av Barnebys.

Helgjutet med Näfveqvarn 

Den svenska varianten av art deco kallas ofta för Swedish grace. De smakfulla och kvalitativa föremålen blev en succé världen över. Under samma era fick också gjutjärnet ett uppsving och hittades i urnor och utemöbler. 

Ivar Johnssons urna vilken ritades för världsutställningen i Paris 1925, från Jacksons. Foto: Terez Gil
Ivar Johnssons urna vilken ritades för världsutställningen i Paris 1925, från Jacksons. Foto: Terez Gil

Starkast bland de svenska stjärnorna lyste nyss uppvaknade Näfveqvarns bruk som blev internationellt känt. Hit vände sig till exempel formgivarna Anna Petrus och Uno Åhren för att skapa i det tidlösa materialet. Ofta fick produkterna reliefprydda dekorer med människogestalter, djur, växter eller annan ornamentik. Det levande materialets unika prägel förstärks och blir vackrare för varje år som går. Vintageurnan ritades för världsutställningen i Paris år 1925 av Ivar Johnsson och följer tidens stilideal med diskreta mönster och klassiska former.

Ljuvt och lättsmält med funktionalismen 

I takt med att den nya tekniken, industrierna och det moderna livet utvecklades under 1920-talets senare del växte funktionalismen fram. Stilen, som i folkmun kom att kallas “funkis”  kännetecknas av enklare former utan dekor och släta ytor.

Buketter av riddarsporre, pion, liljor, nejlikor, topplilja och trädgårdsiris i ett hopplock av vaser från sekelskiftets början, bland annat från Gefle. Foto: Terez Gil
Buketter av riddarsporre, pion, liljor, nejlikor, topplilja och trädgårdsiris i ett hopplock av vaser från sekelskiftets början, bland annat från Gefle. Foto: Terez Gil

I Sverige kom genombrottet år 1930 med Stockholmsutställningen. Gunnar Asplund, tidens stora formgivare och arkitekt visade vägen. Det var praktiskt, vackert och funktionellt. Wilhelm Kåges serie Argenta för Gustavsberg slog stort, precis som Arthur Percys varianter för Gefle. 

Ljusa färger tog över

Under 1940- och 1950-talet blev arkitektur och formgivning hemtrevligare och mer ombonad. Natur- och blommönster tog precis som vackra kristallvaser plats i hemmen.

Vas av Sven Palmqvist för Orrefors med en bukett av stjärnflocka, astilbe, praktvädd, klockallium, gräs, ixia och småflikiga adiantumblad. Foto: Terez Gil
Vas av Sven Palmqvist för Orrefors med en bukett av stjärnflocka, astilbe, praktvädd, klockallium, gräs, ixia och småflikiga adiantumblad. Foto: Terez Gil

De enkla formerna gjordes i ljusa, klara färger och material, vilket vintagevasen av Sven Palmqvist för Orrefors visar. 

Mönster och innovation

Den enkla och sobra formgivningen ersattes strax av 1960- och 1970-talets sprudlande och explosiva design. Färg, mönster och innovation. Plasten slog igenom med dunder och brak. Den moderna tekniken fortsatte sätta sin prägel på möbler, som exempelvis fåtöljen Jetson av Bruno Mathsson.

Flamingoblomma, tagetes, torkade växter, bomullsplanta, lejongap och pampasgräs i vas av Mari Simmulson för Upsala-Ekeby. Foto: Terez Gil
Flamingoblomma, tagetes, torkade växter, bomullsplanta, lejongap och pampasgräs i vas av Mari Simmulson för Upsala-Ekeby. Foto: Terez Gil

Textilier och föremål skapades i starka färger som rött, orange, gult och äppelgrönt. Om 1960-talet innehöll mer dova nyanser sprakade det desto mer om 1970-talet. Keramikvasen på bilden av Mari Simmulson för Upsala-Ekeby har dekorerats i svart, vitt och orange. 

Färgglatt och lekfullt

Vid 1900-talets slut skulle det inte längre vara elegant och naturnära. Lysande färger och vågiga former användes flitigt och formgivarna blev stjärnor med konstnärskap och signaturer.

Bukett av rosor, nejlika, pion, luktärt, aphjärna (celosia) och begonia i vas av Ulrica Hydman-Vallien för Kosta Boda. Foto: Terez Gil
Bukett av rosor, nejlika, pion, luktärt, aphjärna (celosia) och begonia i vas av Ulrica Hydman-Vallien för Kosta Boda. Foto: Terez Gil

En av Sveriges största konstnärer var Ulrica Hydman-Vallien vars signifikativa mönster bröt mot den stilrena modernismen. Vintagevasen på bilden gjordes för Kosta Boda. Färgskalorna var då ofta inspirerade av den postmodernistiska Memphis-gruppen som slog igenom i början av 1980-talet och ofta använde gult, rött, blått, grönt och svart i sin formgivning. Funktionen var nu underordnad och det lekfulla och konceptuella fick ta allt större plats. 

Dagens eklektiska hem rymmer förmodligen hela Sveriges historia. Plocka fram vasen som visar på 30-talets sobra och funktionella former eller införskaffa dig den explosiva 70-talsvasen och sätt färg på ditt hem!

I samarbete med Interflora

Annons
Annons