Märta Måås-Fjetterström på Kungliga Slottet

I hundra år har namnet Märta Måås-Fjetterström varit synonymt med exceptionellt hantverk och ett sensationellt konstnärskap. På initiativ av självaste Kungen ställs nu ett sextiotal av hennes verk ut på Kungliga Slottet när utställningen "Se på mattorna – det är jag" öppnar. Det är första gången som mattorna från de kungliga samlingarna visas upp.

Märta Måås-Fjetterström vid sitt arbetsbord i verkstaden i Båstad. Foto: Arkivbild från Märta Måås-Fjetterström AB/Kungligaslotten.se
Märta Måås-Fjetterström vid sitt arbetsbord i verkstaden i Båstad. Foto: Arkivbild från Märta Måås-Fjetterström AB/Kungligaslotten.se

I samarbete med Kungliga Slotten

Hundraårsjubileet av Märta Måås-Fjetterströms lysande karriär som Sveriges främsta textilhantverkare är sannerligen värt att hyllas. Sedan starten 1919, när hon öppnade sin ateljé i Båstad, har kungafamiljen varit några av hennes största beundrare. För första gången visas nu mattorna som finns i de kungliga samlingarna. Tillsammans med externa inlån presenteras i utställningen ett sextiotal verk som speglar Märta Måås-Fjetterströms produktion fram till hennes död 1941.

Se på mattorna – det är jag är ett citat från Måås-Fjetterström som bads beskriva sitt konstnärskap, med hjälp av mattorna kunde hon uttrycka sin personlighet, berätta om sitt liv och sitt konstnärskap. 

De sextio verken är några av hennes drygt 700 mönster. Med hjälp av skisserna har hennes arbete levt kvar, trots att det gått 78 år sedan hennes död. Utställningen ger besökare chansen att lära känna konstnären genom verk, arbetsprocess och detaljerade skisser. 

Till vänster: Märta Måås-Fjetterströms akvarellskiss av rölakandraperiet Perugia, komponerat av Märta Måås-Fjetterström för Malmö Museum 1928. Draperiet ses i utställningen på Kungliga Slottet 13 oktober 2019 – 19 april 2020. Foto: Anette Nilsson/Kungligaslotten.se Till höger: Akvarellskiss av Märta Måås-Fjetterström för flossamatta 1923. Svarta Trädgårdsmattan kallas ofta Märta Måås-Fjetterströms ”Rolls Royce”. Inspirerad av de mycket gamla och höga ekarna i barndomshemmets trädgård har hon komponerat en praktflossa med orientalisk känsla. Ekarna står än idag kvar vid prästgården i Vadstena. Mattan ses i utställningen på Kungliga Slottet 13 oktober 2019 – 19 april 2020. Foto: Anette Nilsson/Kungligaslotten.se
Till vänster: Märta Måås-Fjetterströms akvarellskiss av rölakandraperiet Perugia, komponerat av Märta Måås-Fjetterström för Malmö Museum 1928. Draperiet ses i utställningen på Kungliga Slottet 13 oktober 2019 – 19 april 2020. Foto: Anette Nilsson/Kungligaslotten.se Till höger: Akvarellskiss av Märta Måås-Fjetterström för flossamatta 1923. Svarta Trädgårdsmattan kallas ofta Märta Måås-Fjetterströms ”Rolls Royce”. Inspirerad av de mycket gamla och höga ekarna i barndomshemmets trädgård har hon komponerat en praktflossa med orientalisk känsla. Ekarna står än idag kvar vid prästgården i Vadstena. Mattan ses i utställningen på Kungliga Slottet 13 oktober 2019 – 19 april 2020. Foto: Anette Nilsson/Kungligaslotten.se

Skisserna i akvarell visar på detaljrikedom och helhet i senare vävda slutresultat. Genom dem kan man se om mönstret är en röllakan, en flossa eller ett draperi. Med hjälp av rutnät kunde Måås-Fjetterström och hennes medarbetare förse väverskorna med informationen som behövdes för produktion.  

Märta Fjetterström föds i den östgötska orten Kimstad 1873. När hon är 17 år flyttar hon till Stockholm för att studera på Konstfack, 1890-1895. Hon blir illustratör och teckningslärarinna. Efter studierna adderar hon ett flärdfullt Måås i sitt efternamn och öppnar vävskola i skånska Vittsjö med textilkonstnären Lilli Zickerman. Märta får fria händer att rita sina egna mönster och experimenterar med tekniker och kvaliteter. 

Vävsalen i verkstaden i Båstad 1929. Märta Måås-Fjetterström i hatt, konstväverskorna väver en av de två flossamattorna Hästhagen till Kronprinsessan Märtha av Norge. Ett exemplar var en gåva av Svenska folket ytterligare ett exemplar vävdes till Kronprinsparet 1929. Foto: Arkivbild från Märta Måås-Fjetterström AB/Kungligaslotten.se
Vävsalen i verkstaden i Båstad 1929. Märta Måås-Fjetterström i hatt, konstväverskorna väver en av de två flossamattorna Hästhagen till Kronprinsessan Märtha av Norge. Ett exemplar var en gåva av Svenska folket ytterligare ett exemplar vävdes till Kronprinsparet 1929. Foto: Arkivbild från Märta Måås-Fjetterström AB/Kungligaslotten.se

Till sina mönster hämtade hon bland annat inspiration från naturen men även från äldre skånska textilier och de orientaliska mattorna hon såg på Stockholmsutställningen 1897. Hon börjar ställa ut sitt konsthantverk på bland annat den Baltiska utställningen 1914. Så småningom öppnar hon, 1919 vid 46 års ålder, sin egen ateljé och vävverkstad i Båstad. Där anställer hon tjugo väverskor, några är gamla elever från Vittsjö. 

Hennes stora genombrott kom på Liljevalchs 1934, då hon ställde ut med bland andra Elsa Gullberg, Carl Malmsten och Svenskt Tenn.

Med tiden gick Märta Måås-Fjetterström från detaljerade bildmotiv till mer abstrakta mönster på textilier. Vid mitten av 1930-talet var det på modet att skapa enfärgade och icke-mönstrade föremål, men Måås-Fjetterström tolkade tiden på sitt eget sätt och konstkritiker hyllade henne som Sveriges genom tiderna främsta textilkonstnär. 

När Märta Måås-Fjetterström avled 1941 stängdes Båstadsateljén och hennes två syskon ville sälja skissamlingen. Tack vare vännen Carl Malmsten och bland andra kung Gustav V och kronprins Gustaf Adolf, räddades både skissamling och ateljé. Ny konstnärlig ledare blev Barbro Nilsson, som fortsatte att föra kunskapen vidare till kommande generationer väverskor. 

Tack till både kungliga familjen och Carl Malmsten! Kungafamiljen har sedan öppnandet av ateljén köpt Måås-Fjetterströms mattor som sedan dess funnits i de privata miljöerna på de kungliga slotten. 

Matta Ulriksdal komponerad 1924 av Märta Måås-Fjetterström, på sin plats i Stora vardagsrummet. Stockholmarnas bröllopsgåva till kronprins Gustaf (VI) Adolf med Lady Louise Mountbatten blev ett nyinrett vardagsrum på Ulriksdals slott. Tillsammans med bl.a. Carl Malmstens möbler så bidrog Märta Måås Fjetterström till inredningen. Mattan ur de kungliga samlingarna ses i utställningen på Kungliga Slottet 13 oktober 2019 – 19 april 2020. Foto: Sanna Argus Tirén/Kungligaslotten.se
Matta Ulriksdal komponerad 1924 av Märta Måås-Fjetterström, på sin plats i Stora vardagsrummet. Stockholmarnas bröllopsgåva till kronprins Gustaf (VI) Adolf med Lady Louise Mountbatten blev ett nyinrett vardagsrum på Ulriksdals slott. Tillsammans med bl.a. Carl Malmstens möbler så bidrog Märta Måås Fjetterström till inredningen. Mattan ur de kungliga samlingarna ses i utställningen på Kungliga Slottet 13 oktober 2019 – 19 april 2020. Foto: Sanna Argus Tirén/Kungligaslotten.se

Gustav Adolf och prinsessan Sibylla var återkommande kunder och ett flertal mattor beställdes: Fågelträdet 1933, placerad på Haga, den djärvt mönstrade mattan Joakim och Ulriksdal som finns på platsen med det senare namnet och komponerades speciellt för ett av rummen. 

Gustav VI Adolf på besök hos Märta Måås-Fjetterströms väveri i Båstad 1970. Foto: Hans Karlsson/Kungligaslotten.se
Gustav VI Adolf på besök hos Märta Måås-Fjetterströms väveri i Båstad 1970. Foto: Hans Karlsson/Kungligaslotten.se

Största beundrare var Gustav VI Adolf. Han besökte varje sommar hennes verkstad, vilket blev ett stort stöd för Måås-Fjetterström. Den designintresserade Kungen köpte även keramik av både Berndt Friberg och Carl-Harry Stålhane. Innan hans död köpte han fingertoppskänsligt även en blyertsteckning av den då unga Lena Cronqvist. 

Detalj av mattan Vita Spetsporten av Märta Måås-Fjetterström. Första exemplaret utfördes 1934. Inspiration till denna reliefflossa fann hon vid utgrävningarna på Knossos. I utställningen på Kungliga Slottet 13 oktober 2019 – 19 april 2020 visas både Kungens eget exemplar och ett nyvävt, 46 kvm stor. Foto: Emma Fredriksson/Kungligaslotten.se
Detalj av mattan Vita Spetsporten av Märta Måås-Fjetterström. Första exemplaret utfördes 1934. Inspiration till denna reliefflossa fann hon vid utgrävningarna på Knossos. I utställningen på Kungliga Slottet 13 oktober 2019 – 19 april 2020 visas både Kungens eget exemplar och ett nyvävt, 46 kvm stor. Foto: Emma Fredriksson/Kungligaslotten.se

Kungafamiljen upptäckte även att Märta Måås-Fjetterströms alster var bra som gåva. Den brittiska drottningen Elizabeth II fick till exempel mattan Vita Spetsporten när hon kom på besök 1956. 

Efter Märta Måås-Fjetterströms död 1941 fortsatte kungafamiljen att stödja verksamheten och trots att hennes textilier under 1970- och 80-talen delvis ansågs omoderna behölls de i de kungliga samlingarna. 

Svarta Trädgårdsmattan, flossamatta komponerad 1923, kallas ofta Märta Måås-Fjetterströms ”Rolls Royce”. Inspirerad av de mycket gamla och höga ekarna i barndomshemmets trädgård har hon komponerat en praktflossa med orientalisk känsla. Ekarna står än idag kvar vid prästgården i Vadstena. Mattan ses i utställningen på Kungliga Slottet 13 oktober 2019 – 19 april 2020. Foto: Sanna Argus Tirén/Kungligaslotten.se
Svarta Trädgårdsmattan, flossamatta komponerad 1923, kallas ofta Märta Måås-Fjetterströms ”Rolls Royce”. Inspirerad av de mycket gamla och höga ekarna i barndomshemmets trädgård har hon komponerat en praktflossa med orientalisk känsla. Ekarna står än idag kvar vid prästgården i Vadstena. Mattan ses i utställningen på Kungliga Slottet 13 oktober 2019 – 19 april 2020. Foto: Sanna Argus Tirén/Kungligaslotten.se

Utöver utställningen Se på mattorna – det är jag finns Märta Måås-Fjetterström att se i samlingar på några av världens största och mest berömda museer, bland annat Louvren, Victoria and Albert Museum, Metropolitan Museum of Art och Nationalmuseum i Stockholm. De mattor som inte ställs ut på museer eller hålls i de kungliga slottens privata rum, går titt som tätt till auktion. 2014 slogs ett auktionsrekord hos Phillips när Märta Måås-Fjetterströms Rutig röd halvflossa gick för över 1,4 miljoner kronor. 

Klicka här för att se fler klubbslag av Märta Måås-Fjetterströms alster. 

Konstnärens mönster och förlagor finns idag bevarade i Båstad, där fjorton väverskor producerar mattor och använder de traditionella tekniker som passerat från generation till generation.

Se på mattorna – det är jag öppnar den 13 oktober i Rikssalen på Kungliga Slottet och pågår fram till den 19 april 2020. Kungliga Slottet är öppet dagligen, även måndagar. Läs mer om utställningen här.

I samarbete med Kungliga Slotten

Annons
Annons