Modern konst och Bauhaus-jubileum

I årets vårauktion presenterar Grisebach ett enastående urval av modern och samtida konst och tillägnar en separat auktion till årets Bauhaus-jubileum.

Modern konst och Bauhaus-jubileum

Mellan 29 maj – 1 juni kommer berlinbaserade auktionshuset Grisebach att redogöra för de senaste tvåhundra åren av konsthistoria. Där presenteras de bästa modernistiska och samtida konstnärerna från den tyska och såväl som den internationella konstvärlden.

Holländische Nähstube. Fritz von Uhde. 1882. Foto: Grisebach
Holländische Nähstube. Fritz von Uhde. 1882. Foto: Grisebach

Den första dagen bjuder Grisebach in till en resa som tar oss tillbaka till 1800-talet, vilket ger en inblick hur vägen till modernismen lades. Bland de många verken finns Fritz von Uhdes Holländische Nähstube från år 1882, som konstnären målade efter kollegan Max Liebermanns förlaga.

Young Berber Shepherdess Morocco. Irving Penn. 1971. Foto: Grisebach
Young Berber Shepherdess Morocco. Irving Penn. 1971. Foto: Grisebach

Senare samma dag är det fotografiet som kommer stå i centrum, då bland annat Irving Penns verk Young Berber Shepherdess, Morocco kommer att ropas ut. Fotografiet togs år 1971 då Penn befann sig i Marocko tillsammans med Vogue. Det var det sista stoppet i en serie resor som Penn gjorde med modemagasinet, vilka hade tagit honom till Japan, Kreta, Spanien, Benin, Kamerun, Nepal och Nya Guinea.

Triebwerk einer Lokomotive. Albert Renger-Patzsch. 1925. Foto: Grisebach
Triebwerk einer Lokomotive. Albert Renger-Patzsch. 1925. Foto: Grisebach

Albert Renger-Patzschs arbete med den tyska konströrelsen Nya sakligheten, på tyska Die Neue Sachlichkeit, utgjorde grunden för moderna fotografiet i boken Die Welt ist schön från år 1928. Hans fotografier skiljde sig från många av hans samtida kollegor eftersom Renger-Patzsch avbildade sina motiv på ovanligt nära håll, som till viss del placerade motivet i en ny kontext. Likt många andra fotografer verkade Renger-Patzsch som krigskorrespondent under andra världskriget.

Composition au nu aux poires. František Drtikol. 1925. Foto: Grisebach
Composition au nu aux poires. František Drtikol. 1925. Foto: Grisebach

Den tjeckiska fotografen František Drtikols samlade verk är influerade av Art Deco-estetiken. År 1925 var det år som Composition au nu aux poires togs. Drtikol deltog i den epok-skapande Parisutställningen samma år, där han vann Grand Prix.

Vänster: Te- och kaffeservis med bricka. Naum Slutzky. 1927. Höger: Bordslampa i glas. Wilhelm Wagenfeld. 1924. Foton: Grisebach
Vänster: Te- och kaffeservis med bricka. Naum Slutzky. 1927. Höger: Bordslampa i glas. Wilhelm Wagenfeld. 1924. Foton: Grisebach

Den 30 maj tillägnar Grisebach en hel auktion, ORANGERIE bauhaus forever!, till det banbrytande Bauhaus, som firas i samband med rörelsen hundraårsjubileum. “Less is more” var mottot för konstskolan som introducerade modern arkitektur och design. År 1923-24 formgav Wilhelm Wagenfeld en bordslampa gjord i glas, som producerades fram till år 1933 men endast i småskalig upplaga.

En beställningsvara är te- och kaffeservisen med bricka, som Naum Slutzky formgav år 1927 för arkitekten Fritz Block och hans fru Anna Sophie, vilken kännetecknas av en arkitektonisk stil.

Stilleben i grått. Hermann Max Pechstein. 1913. Foto: Grisebach
Stilleben i grått. Hermann Max Pechstein. 1913. Foto: Grisebach

På kvällen samma dag kommer femtio utvalda verk av moderna och samtida konstnärer att auktioneras ut. En av auktionens verkliga höjdpunkter är Max Hermann Pechsteins Stilleben i grått från år 1913, vilket alltså målades under en period då han inspirerades av palauansk och kamerunsk konst. I mitten av stillebenet har konstnären avbildat en figurativ pall från Kamerun. Till höger om den står en blå vas, som också avbildas i Grönt stilleben, år 1917, som också auktioneras ut hos Grisebach.

Fischräucherei am Bahngleis. Karl Schmidt-Rottluff. 1937. Foto: Grisebach
Fischräucherei am Bahngleis. Karl Schmidt-Rottluff. 1937. Foto: Grisebach

Fischräucherei am Bahngleis av Karl Schmidt-Rottluff från år 1937, är det sista verket från de tyska expressionisternas storslagna period. Schmidt-Rottluff, likt så många andra modernistiska konstnärer, utsattes för måleri- och utställningsförbud då nazisterna kom till makten. Den kulturpolitik nazisterna bedrev klassade den modernistiska konsten som dålig och degenererad och förstörde mängder av verk under de kommande åren.

Heuhocken in Murnau. Gabriele Münter. Runt 1909. Foto: Grisebach
Heuhocken in Murnau. Gabriele Münter. Runt 1909. Foto: Grisebach

Liksom Claude Monet varit tjugo år tidigare, var Gabriele Münter entusiastisk över höstackar och skildrade sådana ett flertal gånger.

Rot in tiefem Klang. Ernst Wilhelm Nay. 1962. Foto: Grisebach
Rot in tiefem Klang. Ernst Wilhelm Nay. 1962. Foto: Grisebach

Dessutom kommer Ernst Wilhelm Nays storslagna Rot in tiefstem Klang från år 1962, som tillhör de så kallade “skivbilderna” att auktioneras ut. Nay skapade serien under 1950- och 60-talen. De är vidareutvecklingen av hans rytmiska bilder vilka kom till konstnären då han lyssnade på musik.

Fuji. Gerhard Richter. 1996. Foto: Grisebach
Fuji. Gerhard Richter. 1996. Foto: Grisebach

Den 31 maj är det modern konst som står på agendan, följt av samtida konst senare på eftermiddagen. En av höjdpunkterna är Gerhard Richters Fuji från år 1996, som är särskilt eftertraktad av samlare. Richter är en av Tysklands absolut mest uppskattade samtidskonstnärer, och hans verk når ofta höga slutpriser på auktion.

Utan titel. Sigmar Polke. 1973. Foto: Grisebach
Utan titel. Sigmar Polke. 1973. Foto: Grisebach

År 1973 ställde Sigmar Polke ut vid konstklubben Westfälische Kunstverein i Münster. I gengäld skulle han skicka en årsgåva till klubben som enbart kunde köpas av dess medlemmar. Polke gjorde det han blev ombedd att göra och gav klubben en serie av erotiska, nästintill pornografiska, verk som generade medlemmarna men trots det köptes verken.

Auktionerna äger rum vid Grisebach i Berlin, där man kan ta del av utställningen mellan 24-28 maj.

Se alla föremål från Grisebach här på Barnebys!