Teckning signerad Rubens med kunglig proveniens till auktion

En stor nakenstudie som agerat förlaga till ett av Rubens största beställningsverk ska auktioneras ut hos Sotheby’s i slutet av månaden. Teckningen, som tillhört den nederländska kungafamiljen sedan 1830-talet är jämförbar med endast en handfull verk av Rubens som auktionerats ut sedan mitten av 1900-talet.

Screen Shot 2019-01-09 at 10.59.28
Screen Shot 2019-01-09 at 10.59.28

Den stora och mäktiga teckningen föreställer en muskulös ung man med spända muskler som försöker lyfta en tung vikt över sitt huvud. Det finns bara ett fåtal liknande monumentala figurstudier som agerat förstudier till Rubens altarverk The Raising of the Cross, vilken Rubens målade för Saint Walburga-kyrkan i Antwerpen kort efter sin återkomst från Italien 1608.

Nude study of a young man with raised arms, Sir Peter Paul Rubens. Bild Sotheby's
Nude study of a young man with raised arms, Sir Peter Paul Rubens. Bild Sotheby's

Teckningen har en minst sagt enastående proveniens som tar sin början med 1700-talskonstnären (och Rubensälskaren) Jacob de Wit. Därefter var det den brittiska konstnären och samlaren, tillika ledaren av the Royal Academy, Sir Thomas Lawrence som ägde teckningen. Under 1830-talet köptes den av nederländske Kung William II och fick då hänga jämte mästerverk av storheter som Raphael, Michelangelo, Leonardo och Rembrandt i en av de största konstsamlingarna av sin tid. Sedan dess har den stannat i den nederländska kungafamiljens ägo.

Rubens var inte bara en genialisk tecknare, utan även en produktiv sådan. Detta till trots är den här teckningen i toppklass gällande storlek, kraft och utförande. Teckningen är en nyckelkomponent en i konstnärens viktigaste beställningar och med den enastående proveniensen, finns det bara en handfull jämförbara teckningar signerade Rubens som auktionerats ut sedan 1900-talets mitt.

Altarbilden The Raising of the Cross hänger idag i Cathedral of our Lady i Antwerpen. Bild Smarthistory
Altarbilden The Raising of the Cross hänger idag i Cathedral of our Lady i Antwerpen. Bild Smarthistory

Utförd med en enastående klarhet och mästerlig teknik illustrerar verket också konstnärens arbetsmetod då han utvecklade kompositionen av den stora altarbilden, av vilken den här teckningen är en förstudie. Den stora figuren är ritad nästa ända ut i kanterna av arket och trots avklippt i hörnen, verkar figuren annars vara i de ursprungliga måtten.

Figurstudier från den här tidpunkten i Rubens karriär är ofta tecknade med sådan energi och vision att han ofta fick slut på plats och det är inte alls ovanligt att figurernas hand eller fot saknas i kanterna av arken, endast fulländade i en separat studie bredvid lemmen i fråga.

Trots den tydliga övertygelse av figurens position, kan man ana att Rubens fortfarande arbetade på positioneringen när han utförde teckningen. Figurens vänstra ben var från början lätt tecknad något mer böjt och längre fram än i den senare versionen där det vänstra benet är positionerat närmare det högra, så som det ser ut i den färdiga målningen.

The Raising of the Cross, Sir Peter Paul Rubens. Bild Smarthistory
The Raising of the Cross, Sir Peter Paul Rubens. Bild Smarthistory

I det slutgiltiga verket är figuren som är baserad på den här teckningen en soldat klädd i rustning. Rubens lärde sig metoden att göra en nakenstudie som förstudie till en senare påklädd version under sin vistelse i Italien - en tid som förändrade hans konstnärskap på nästan alla nivåer. När Rubens var i Italien inspirerades han av renässansmästarna Michelangelo, Raphael, Correggio, Mantegna och Titian. I teckningen i fråga är influenserna från Michelangelo självklara men tydligt är också influenserna från Carracci med vilken Rubens både bodde och arbetade med under sin vistelse i Rom.

Nu ska alltså teckningen, utan dess like när det kommer till både kvalitet och proveniens auktioneras ut hos Sotheby’s New York den 30 januari 2019.

Till auktionen!

Advert
Advert