The Art Market Day

Snart går den första konferensen för nyckelaktörer och beslutsfattare på den europeiska konstmarknaden av stapeln. Evangemanget, som arrangeras av “Le Quotidien de l’Art” den femte november på Centre Pompidou i Paris kommer att presentera inte mindre än trettio internationella talare.

The Art Market Day

Den franska konsttidskriften Le Quotidien de l’Art är ledande inom den digitala konstvärldspressen och initiativtagare bakom konferensen Art Market Day. Konferensen är dedikerad till konstmarknadens aktörer och kommer att samla gallerier, auktionshus och konstrådgivare såväl som experter och konstälskare från hela Europa.

blog
blog

Det gedigna programmet består av både diskussionstillfällen, föreläsningar och samtal kring marknadens bestående såväl som nya utmaningar, där trettio av konstmarknadens främsta aktörer kommer att tala.

Bland talarna återfinns journalisterna Georgina Adam och Fabrice Bousteau, Nanne Dekking, Artorys grundare, såväl som Artcurials chef Martin Guesnet och journalisten

Roxana Azimi, för att endast nämna ett fåtal. Barnebys, en av Art Market Days partners, kommer att representeras på konferensen av grundaren Pontus Silfverstolpe, som talar om auktionsmarknadens roll i den digitala eran. Pontus som intar talarstolen den 5 november kommer bland annat att fokusera på vikten av ett företags varumärke, trafik och tillgång till data för att vara en stark aktör på den digitala arenan.

Banner ENG
Banner ENG

Art Market Day visar på stor bredd, både gällande ämnen och talare och täcker in konstvärldens många internationella dimensioner. Konferensen kommer att genomföras på både engelska och franska, men för den vars franska inte utvecklats sedan skoltiden finns ingen anledning till oro – alla samtal kommer att simultanöversättas.

Med konferensen erbjuder Le Quotidien de l'Art ett enastående tillfälle för aktörer på konstmarknaden att träffa andra yrkesverksamma och diskutera aktuella frågor och utmaningar. Detta är den första upplagan av en innovativ konferens vi med största sannolikhet kommer se mer utav.

Några av de frågor och teman som konferensen kommer att beröra är:

Win the world from Paris: how to shine internationally from a European capital?

What online marketplaces have changed, and how does one work with them?

The blockchain in the art market: what is really going to happen?

The new geographies of the art market

Authentication and provenance, new tools and new challenges

How best to promote art on Instagram?

The art market facing refunds

Vi ses på Centre Pompidou i Paris den femte november!

Det fulla programmet och biljetter hittar du här.