Lördagen den 16 juni släppte Beyoncé och Jay-Z albumet Everything Is Love. Albumet är parets första gemensamma och släpptes under namnet The Carters, parets delade efternamn. Först ut var singeln “Apeshit” vars video spelades in på Louvren i Paris. Louvren utgör inte bara ett av världens största konstmuseum, utan även ett av mest prestigefulla. Enligt en anställd på museet spelades videon in under loppet av två nätter.

Beyoncé och Jay-Z som Frida Kahlo och Jean-Michel Basquiat, Halloween 2014. Foto: Beyoncé/Tumblr. Beyoncé och Jay-Z som Frida Kahlo och Jean-Michel Basquiat, Halloween 2014. Foto: Beyoncé/Tumblr.

Att paret är stora konstfans är ingen nyhet – utöver sin enorma konstsamling bestående av verk av bland andra Jean-Michel Basquiat, Andy Warhol, Ed Ruscha och Hebru Brantley har Jay-Z i flera år refererat till konstnärer som Picasso, Rothko och Koons i sin musik. Beyoncé å sin sida arbetar ofta med samtida konstnärer med både musikvideor och fotograferingar och har uttryckt starka känslor inför Basquiats konst.

Här kan du läsa mer om hollywoodkändisarnas omfattande konstsamlingar.

När det kommer till “Apeshit” går the Carters steget längre och visar upp några av Louvrens,och den västerländska konsthistoriens, viktigaste verk.

Stillbild från “Apeshit” där vi återigen ser paret posera framför Mona Lisa 2018. Foto via: NY Times. Stillbild från “Apeshit” där vi återigen ser paret posera framför Mona Lisa 2018. Foto via: NY Times.

Mona Lisa målades runt år 1503 av den italienske renässansmålaren Leonardo Da Vinci. Verket anses vara ett av världens mest betydelsefulla genom tiderna och har hängt på Louvren sedan år 1797.

Visste du att Mona Lisa en gång blivit stulen från Louvren? Läs mer om stölden, och några till, här.

Jay-Z och Beyoncé framför “Nike från Samothrake”. Foto via: NY Times. Jay-Z och Beyoncé framför “Nike från Samothrake”. Foto via: NY Times.

Marmorskulpturen Nike från Samothrake tros ha skapats i det antika Grekland runt år 190 f.Kr.. Skulpturen föreställer den grekiska segergudinnan Nike och är ett utmärkt exempel på den hellenistiska konstens storhet. I videon ser vi Beyoncé och Jay-Z högtidligt poserandes framför Nike, innan skulpturen filmas underifrån medan dansare befinner sig på den trappa som leder upp mot skulpturens avsats. I ett annat klipp ser vi Beyoncé sittandes framför skulpturen, iförd en vit draperad klänning i likhet med segergudinnan själv.

Beyoncé och dansare framför “The Coronation of Napoleon”. Foto via: mashable.com. Beyoncé och dansare framför “The Coronation of Napoleon”. Foto via: mashable.com.

The Coronation of Napoleon målades mellan år 1805-1807 av den franska konstnären Jacques-Louis David. Efter att ha utropat sig till kejsare valde Napoleon att kröna sig själv istället för att låta sig krönas av kyrkan, som seden egentligen bjöd. Som överbefälhavare för den franska militärmakten under 1800-talet har Napoleon kommit att betraktas som reformator och nationalhjälte å ena sidan och som tyrann och kolonisatör å den andra. Beyoncé ses framför verket av Napoleons kröning hand i hand med åtta svarta, kvinnliga dansare. Scenen vittnar om styrka, motstånd och om att mäns, liksom Napoleons storhetstid är över.

Konstnären bakom Beyoncés graviditetsfoto – här kan du läsa mer.

The Carters stående på varsin sida om sfinxen från Tanis. Foto via: hyperallergic.com. The Carters stående på varsin sida om sfinxen från Tanis. Foto via: hyperallergic.com.

Sfinxen är en mytologisk varelse med rötterna i det antika Egypten, vilken historiskt symboliserat styrka, kunskap men även svek. I “Apeshit” ser vi de båda artisterna stående på varsin sida om sfinxen från Tanis. När vi först ser Beyoncé och Jay-Z är deras ansikten i skugga, men då paret får sällskap av barbröstade dansare badar deras ansikten i ljus.

Jay-Z framför Théodore Géricaults “Medusas Flotte”. Foto via: hyperallergic.com. Jay-Z framför Théodore Géricaults “Medusas Flotte”. Foto via: hyperallergic.com.

Motivet för Medusas Flotte utgörs av de femton överlevarna på vraket av en fransk kronfregatt strax utanför Senegal år 1816. Skeppet var på väg mot en senegalesisk hamn, där makten över Senegal skulle återlämnas till Frankrike och förbli en koloni. Jay-Z befinner sig framför tavlan där han undersöker dess penseldrag, färger, symbolism och betydelse.

Läs mer om Jay-Zs samarbete med Marina Abramovic för “Picasso Baby” här.

Som två av världens mest mäktiga, framgångsrika och förmögna artister har Beyoncés och Jay-Zs intåg på Louvren ett stort symboliskt värde bortom parets personliga framgångar. Kulturyttringar som R&B, hip hop och rap erkänns sällan som något mer än trendig populärkultur till skillnad från konsten i den västerländska finkulturens högborg. Genom att göra Louvren till sitt eget, om än bara för två nätter, lyckas paret porträttera sig själva som både främlingar inför finkulturen, och, som dess naturliga arvtagare.

Se videon här!

[youtube id="kbMqWXnpXcA"]