Blondinen på terrassen och sjömannen vid kajen

Utöver modernistiska mästerverk av Sigrid Hjertén och Gösta Adrian-Nilsson kommer en unik samling armaturer från Nordiska Kompaniet att ta plats i auktionssalen nästa vecka.

Sponsrad avBukowskis
Den 15 och 16 november håller Bukowskis Modern Art + Design, Nordens största auktion för modern konst, konsthantverk och design. Foto © Bukowskis
Den 15 och 16 november håller Bukowskis Modern Art + Design, Nordens största auktion för modern konst, konsthantverk och design. Foto © Bukowskis

Arbeten av Axel Einar Hjorth, Märta Måås-Fjetterström, Stig Lindberg, Henri Matisse och många fler kommer att auktioneras ut den 15 och 16 november när Bukowskis håller Modern Art + Design på Arsenalsgatan 2 i Stockholm. Här är några höjdpunkter som du inte får missa! 

En unik samling armaturer från Nordiska Kompaniet auktioneras ut den 15 november. Foto © Bukowskis
En unik samling armaturer från Nordiska Kompaniet auktioneras ut den 15 november. Foto © Bukowskis

Två år efter grundandet av Nordiska Kompaniet i Stockholm öppnades NK:s verkstäder i Nyköping. Där tillverkades specialbeställda och serietillverkade armaturer, formgivna av företagets främsta belysningsarkitekter. Nordiska Kompaniet, som introducerade nya typer av moderna lampor, kom att bli dåtidens mest banbrytande belysningsföretag i Sverige. Armaturerna presenterades på en stor avdelning på våning tre i varuhuset i Stockholm där det även fanns en mindre verkstad där lampor tillverkades och monterades. Företaget genomförde även inredningsuppdrag för Stockholms Stadshus och Konserthuset samt välrenommerade restauranger, teatrar och biografer. Bland annat skapade Bertil Brisborg och Olle Elmgren den fyra meter långa vägglampan som specialbeställdes till biograf Forellen i Luleå omkring 1951.

Skrin av Josef Frank (1885-1967) för Firma Svenskt Tenn 1956, vas och bonbonjär av Estrid Ericson (1894-1981) samt Josef Franks 'Florabyrå'. Foto © Bukowskis
Skrin av Josef Frank (1885-1967) för Firma Svenskt Tenn 1956, vas och bonbonjär av Estrid Ericson (1894-1981) samt Josef Franks 'Florabyrå'. Foto © Bukowskis

Designikoner av bland andra Axel Einar Hjorth, Carl Hörvik, Hans J. Wegner, Otto Schultz, Märta Blomstedt och Greta Magnusson Grossman finns att bjuda på. Högst utrop har Josef Franks populära Florabyrå. Innan Josef Frank flydde till Sverige 1933 var han verksam vid firman Haus & Garten i Wien. Där började han att tapetsera skåp med olika textilier och 1937, några år efter att han börjat arbeta på Svenskt Tenn, ritade han det första skåpet som tapetserades med florala planscher ur Palmstruchs flora, senare Lindmans flora. 

Märta Måås-Fjetterström (1873-1941), matta, ‘Blåplump’, rölakan, ca 396 x 183 cm, signerad AB MMF. Foto © Bukowskis
Märta Måås-Fjetterström (1873-1941), matta, ‘Blåplump’, rölakan, ca 396 x 183 cm, signerad AB MMF. Foto © Bukowskis

Vid 46 års ålder öppnade Märta Måås-Fjetterström sin egen ateljé och vävverkstad i Båstad. Där ritade hon omkring 700 olika mönster och anställde andra skickliga hantverkare som skapade innovativa textila arbeten. Till sina mönster hämtade Måås-Fjetterström inspiration från naturen men även från äldre skånska textilier och de orientaliska mattorna hon såg på Stockholmsutställningen 1897. Ett tjugotal mattor av Märta Måås-Fjetterström presenteras den 15 november, bland annat Grön äng, Hästhagen, Nyponblomman och Blåplump som komponerades 1937 och visades på New York Expon samma år.

Sigrid Hjertén (1885-1948), ‘Blondinen på terrassen’, signerad Hjertén, utförd 1923, duk 100 x 81 cm. Foto © Bukowskis
Sigrid Hjertén (1885-1948), ‘Blondinen på terrassen’, signerad Hjertén, utförd 1923, duk 100 x 81 cm. Foto © Bukowskis

Efter några år på Katarinavägen på Södermalm i Stockholm återvände Sigrid Hjertén och hennes man Isaac Grünewald till Paris. Under åren i Frankrike målade Hjertén flera olika porträtt av kvinnor, bland annat auktionens Blondinen på terrassen. Den svenska konsthistorikern Görel Cavalli-Björkman skriver i sin bok att modellen på bilden är troligen Bronia Perlmutter som även avbildats av Isaac Grünewald och Nils Dardel. Vid den här tiden blev Sigrid Hjerténs expressionistiska verk mer intima och ett drag av realism infördes med vardagliga motiv, utförda med djärva och intensiva penseldrag.  

Gösta Adrian-Nilsson (1884-1965), ‘Kl. 1/2 12’, signerad G.A-N, troligen utförd i Stockholm 1919, papp-pannå 62 x 37 cm. Foto © Bukowskis
Gösta Adrian-Nilsson (1884-1965), ‘Kl. 1/2 12’, signerad G.A-N, troligen utförd i Stockholm 1919, papp-pannå 62 x 37 cm. Foto © Bukowskis

År 1918 visades Gösta Adrian-Nilssons banbrytande utställning Sjömanskompositioner på Gummesons konstgalleri i Stockholm, vilken beskrivits som ett startskott för den svenska modernismen. Utställningen bestod av ett tjugotal oljemålningar där konstnärens mest frekventa tema, sjömannen, stod i centrum. Ett fint exempel på detta är auktionens målning Kl. 1/2 12 med motiv av en sjöman vid det som troligen är Skeppsbron i Stockholm. Liksom Sigrid Hjertén flyttade Gösta Adrian-Nilsson till Paris i början av 1920-talet och stannade där i fem år.

Upptäck Bukowskis katalog på Barnebys

Sponsrad avBukowskis

Öka synligheten för din kommande auktion på Barnebys!