Frukost med Andreas Rydén

Andreas Rydén, aktad konstexpert och auktionist som utgjort ryggraden på Stockholms Auktionsverk under snart tjugo år byter jobb. I mitten av april börjar han sin nya tjänst på Bukowskis. Med en fot som senior chefsexpert och den andra i ledningsgruppen är han en av dem som kommer att föra Bukowskis vidare.

Frukost med Andreas Rydén

Grattis till nya jobbet, hur känns det?

Mycket vemodigt och förstås väldigt roligt. Arton år är en lång tid och att få ha varit en del av Stockholms Auktionsverks fantastiska resa har naturligtvis varit oerhört spännande. Jag tänker på allt från flytten från gallerian, till fina specialauktioner och makalösa prisnoteringar. Niclas Forsman har varit och är en fantastisk ledare som betytt så mycket för Stockholms Auktionsverks utveckling och framgång, det har varit väldigt inspirerande att arbeta tillsammans med Niclas som VD.

Hur gick det till, varför bytte du till värsta konkurrenten?

Jag har varit på Stockholms Auktionsverk i arton år och i december fyller jag femtio. När erbjudandet dök upp, kunde jag faktiskt inte motstå, att få chansen arbeta i en annan miljö, med nya människor och få utvecklas med det istället för att kanske stagnera i en omgivning som jag så väl känner. Jag befinner mig närmare slutet av karriären än tidigare och det känns onekligen kul med nya utmaningar. Ingen är oumbärlig,  jag är också säker på att min förflyttning kommer att innebära att mina tidigare yngre kollegor får utrymme att växa. Sofie Bexhed, Fredrik Fellbom, Pierre Olbers, Ebba de Faire och Charlotte Kreuger Cederlund är några av de superduktiga personer som kommer att må bra av att vårt sedan länge inarbetade vanemönster bryts upp. Marc Maurie kommer att fortsätta att vara den fantastiska stöttepelare och person som han alltid varit.

Du blev alltså uppvaktad och fick du ett erbjudande som du inte kunde motstå?

Min pappa har alltid sagt att man ska göra något som man tycker är roligt, för det är det man blir bäst på. För mig kom erbjudandet rätt i tiden, i drivet i att bibehålla den positiva energin som jag har känt under alla mina yrkesverksamma år. Det känns naturligtvis mycket inspirerande att få vara delaktig i att utveckla Bukowskis mot nya mål och en spännande framtid, det var ett erbjudande jag inte kunde motstå.

Hur var det att berätta för Niclas Forsman som du arbetat med under så lång tid?

Förutom att Niclas varit min chef är han också en mycket god vän. Jag måste säga att han har varit väldigt storsint i den här processen. I onsdags kväll var det Niclas som ordnade avskedsdrinken för mig. Det är klart att han inte är helt nöjd men jag känner att han respekterar mitt beslut och att vi kommer fortsatt att vara goda vänner. Vi har varit parhästar under många år och känner varandra väldigt väl.

Hur länge tror att Niclas blir kvar?

Det får du fråga honom om. Frågar du mig kommer Niclas att fortsätta många år på Stockholms Auktionsverk.

Hur mycket tjänade du på försäljningen av dina aktier?

Det är en hemlighet. Men jag kan säga att jag var en mindre delägare.

Hur kommer det att vara att inte få träffa sin fru på jobbet varje dag?

Vi har under en lång tid arbetat tillsammans och naturligtvis blir det en omställning.

Lena Rydén, rektor på Antikskolan.
Lena Rydén, rektor på Antikskolan.

Vad heter din nya tjänst?

Ja, vad var det nu... Chefsexpert konst och huvudspecialist för den moderna konsten 1900-1960 liksom jag kommer att sitta med i ledningsgruppen.

Vad tror du att du kan tillföra Bukowskis?

Jag har varit länge i branschen och är en kunnig expert. Det är en svår bransch och ju flera duktiga experter på en avdelning ju bättre. Eftersom jag är en gammal auktionsräv med lång erfarenhet tror jag att jag kommer att bli bra bollplank till VD Anna-Karin Laurell. Dessutom anser jag att det är värdefullt med ny energi som kommer utifrån, det finns alltid en intern syn och en extern syn av ett företag och det är bra att växla perspektiv.

Vilken kommer vara den största skillnaden?

Bukowskis är en större organisation vilket säkert kommer att märkas på många olika sätt. Dessutom är Bukowskis ett av Sveriges starkaste varumärken. Jag kommer att sitta med i ledningsgruppen och vara med om att utveckla det arbete som Bukowskis kommer att genomföra framöver och det känns väldigt roligt.

Stockholms Auktionsverk fick nya ägare för inte så länge sedan, har förtaget påverkats mycket av det?

Lauritz.com tog över under hösten och jag måste säga att de nya ägarna har tidigare varit mycket framgångsrika med tydliga visioner och koncept. Jag är övertygad om att ägarduon Bengt och Mette kommer att på ett bra sätt leda Auktionsverket in i en tid då branschen förändras. Det ska bli spännande att följa deras utveckling. Jag vill också tillägga att Bengt och Mette också varit mycket justa i mitt beslut.

När börjar du?

Den 15 april och fram till dess ska jag försöka vara så mycket som möjligt i Skåne, kratta grus och förhoppningsvis hinner jag se äppelträden blomma innan jag börjar.

Vilket är ditt roligaste minne från Stockholms Auktionsverk?

Helt oslagbart, försäljningen av Zorns "Sommarnöje" som klubbades för 26 miljoner. Det är en fantastisk akvarell med motivet hämtat från Dalarö och som utfördes 1886. Den atmosfär som fanns i auktionssalen vid försäljningstillfället är svår att beskriva. Jag fick till och med en tår i ögat. Ett annat sådant tillfälle var försäljningen av den legendariska galleristen Eva af Buréns samling med verk av internationella konstnärer som Yves Klein, Duchamp, Fontana och Tinguely. En hysterisk auktion med köpare och budgivare från hela världen.

Anders Zorn, "Sommarnöje", akvarell, 1886, klubbad på Stockholms auktionsverk för 26 miljoner.
Anders Zorn, "Sommarnöje", akvarell, 1886, klubbad på Stockholms auktionsverk för 26 miljoner.

Vilken är din favoritkonstnär?

Jag skulle gärna ha en målning av Mark Rothko hemma, men det har jag inte råd med.

Mark Rothko, en önskedröm.
Mark Rothko, en önskedröm.

Vilket ogjort konstköp för egen räkning ångrar du mest?

För många år sedan var jag väldigt nära att köpa en målning av Andreas Eriksson på galleri Andersson Sandström i Umeå. Det var en av hans trädstammar och är en målning som aldrig lämnat näthinnan.

Vad anser du om garanterade försäljningar?

På den internationella marknaden är det vanligt förekommande med så kallade garantier, med andra ord en säljare får ett garanterat pris oavsett om det finns en köpare eller inte till konstverket. Min bestämda övertygelse säger att i de fall garantier förekommer på auktion i Sverige ska det tydligt redovisas i auktionskatalogen. I en bransch som bygger på förtroende är det väldigt viktigt med transparens. Jag vill vara och kommer att vara delaktig i att skapa ökad trygghet både för köpare och säljare. Det ska inte finnas några frågetecken som ligger till grund för spekulationer.

Hur ser du på den svenska konstmarknaden?

Det finns en tydlig trend att nätauktionerna växer väldigt fort. Det är absolut en utmaning och viktigt att vara delaktig i denna utveckling, inse hur kundbeteendet förändras och också förstå hur de nya kunderna ser ut. Många av de nya unga köparna har recycling som gemensam utgångspunkt. Man köper hellre en använd designmöbel än en ny. Ser man på hur till exempel bankerna och större företag som H&M, har varit och är inne i en förändringsprocess, där nätet och den framväxande on-line-kulturen har förändrat och kommer att fortsätta förändra beteendet hos deras kunder, så är det naturligtvis givet att auktionshusen också måste vara beslutsamma i denna process och följa sin tid. Vi ser också framgent en ökad internationalisering. Norden är och kommer att i ännu högre utsträckning bli en marknadsplats för utländska köpare, inte bara av kinesiskt porslin och design, utan även det svenska och internationella måleriet som når allt längre utanför Sveriges gränser.

Det måste kännas roligt att få samarbeta med en relativt nytillträdd chef som kommer utifrån?

Jag kan säga att det är en av anledningarna till att jag tackat ja. Anna-Karin Laurell verkar både sympatisk, strukturerad, beslutsam och professionell med hög affärsmoral. Det känns jätteviktigt för mig. Jag har bara hört gott om min nya chef och i det att hon saknar erfarenhet från branschen tror jag också kan vara sunt.

Vad är du mest stolt över att ha uträttat på Stockholms Auktionsverk?

Jag vill vara tydlig här och föra fram mina kollegor på Stockholms Auktionsverk, vi har varit ett team på konstavdelningen som under många år levererat många fantastiska försäljningar tillsammans. Men när jag tänker tillbaka på åren som gått och det som varit ett av Stockholms Auktionsverks signum, är det mängden av specialauktioner av samlingar.

Vad gör du gärna en ledig söndag?

Jag har fyra fina barn, varav den yngsta är 1 och ett halvt år, så naturligtvis spendera jag söndagen med familjen!