Frukost med Anna-Karin Laurell

Sedan augusti i fjol är Anna-Karin Laurell ny VD på Bukowskis Auktioner. Med erfarenhet från tidigare chefspositioner inom tjänstesektorn vill hon arbeta för att öka tydligheten, sänka trösklarna och tona ner Bukowskis finstämpel. Anna-Karin Laurell utger sig inte för att kunna konst men för att veta hur man driver ett växande företag.

Frukost med Anna-Karin Laurell

Vad händer på Bukowskis i höst?

Vi har glädjen att presentera många fina och tunga svenska verk. Dels en fenomenal akvarell av Anders Zorn och ett spännande verk av Otto G. Carlsund. Inom kort kommer vi också kunna annonsera fler intressanta konstverk av kända och svenska, äldre konstnärer som vi också är glada över att få förmedla. Vi har även rumsterat om i personalstyrkan och förutom att Andreas Rydén är vår nya huvudexpert kommer konstavdelningen också förstärkas av hans hustru Lena Rydén.

Anders Zorn, ”Kapprodd” (1886), akvarell, utropspris 8 – 10 miljoner kronor på Bukowskis i höst.
Anders Zorn, ”Kapprodd” (1886), akvarell, utropspris 8 – 10 miljoner kronor på Bukowskis i höst.
Otto G Carlsund, ”Den andra maskinen” olja och ripolin på pannå, utropspris 8 – 10 miljoner kronor på Bukowskis i höst.
Otto G Carlsund, ”Den andra maskinen” olja och ripolin på pannå, utropspris 8 – 10 miljoner kronor på Bukowskis i höst.

Du har varit på Bukowskis i precis ett år, på vilket sett har din syn på företaget förändrats?

Jag trodde nog att det var en viss typ av kunder som kom till Bukowskis. I stället har jag fått erfara att det är alla slags människor och inte alls så homogent som jag först trott. Jag var heller inte beredd på att intresset för konst, design och antikviteter skulle vara så stort. Det är så många, även unga som kommer hit bara för att titta, även de som inte köper tycker ändå om att besöka visningarna.

Är det något utöver det?

Jag har ju varit med ett år, en höst- och en vårsäsong, det är ju ofta så man talar om auktionsåret, men jag skulle vilja understryka att verksamheten är i gång twenty-four seven. Absolut veckans alla dagar. Bukowskis på Arsenalsgatan är vår flaggskeppsbutik men de stora intäkterna kommer av det som vi säljer via nätet. Det har varit en explosionsartad utveckling som vi är mycket stolta över. I tidningarna kan man läsa att distanshandeln har ökat med 15 % medan vi på Bukowskis till och med vuxit med 32 %. Det är en enorm ökning vilket är till följd av att kunderna vill köpa på nätet. I första hand är det alltså inte vi som vill sälja över nätet utan att det är kundernas köpbeetende som förändrats och vår nätsatsning är ett gensvar på ett ökat kundtryck.

Hur ser du på Fine Art kontra Online-auktioner?

Fine Art-auktionerna befinner sig i en gradvis förskjutning, förra året var Fine Art-och slagauktionerna jämställda med Online-auktionerna intäktsmässigt. I år har nätauktionerna tagit över, medan topparna, det vill säga internationella och svenska prestigeobjekt fortsätter att uppnå höga prisnivåer på slagauktionerna i Stockholm. Även det förfarandet kommer att bjuda på en del förändringar redan i höst. För att veta hur det ser ut i siffror behöver vi stänga budgetåret 2015. Skiftet Fine Art kontra Online har redan ägt rum. Vi har ingen ambition att arbeta för att slagauktionerna växer sig större. De är lagom stora som de är, både vad gäller antal katalognummer och till visningarnas omfång.

Kommer katalogen att finnas kvar?

Nej, den tar vi bort i höst. Eller förlåt, det är den tryckta katalogen som försvinner. I stället kommer vi i samband med att vi lanserar vår nya hemsida den första oktober presentera en utökad katalog på nätet som är en del i vår digitala satsning. Från och med i höst kommer det inte finnas några tryckta kataloger men däremot kommer vi att fortsätta med tryckta produkter i form av olika specialutgåvor. I stället för den tryckta katalogen som vi är vana vid, kommer den digitala katalogen innehålla fler bilder än tidigare och även rörlig media. Dispositionen kommer också vara annorlunda. Förhoppningen är att kunna tillgodose våra kunder med en katalog som både är mer läsvänlig, lättillgänglig och pedagogisk. Många kunder är ju inte på plats och ser aldrig föremålen i verkligheten varför en fördjupad katalogtjänst, som förutom fler bilder och filmer också ska innehålla konditionsrapporter, är ett viktigt led. Detta är steg ett i en större digital utvecklingskedja.

Ser du en fara i den hastighet det måste innebära att ha ständigt pågående nätauktioner, hinner ni med att utföra ordentliga katalogiseringar?

Vår bas utgörs av företagets samlade kompetens. Det finns en lång tradition av kvalitet och kunskap och det är inget litet företag längre. Vi har 170 anställda i Stockholm, Malmö, Göteborg och Helsingfors. Vi har rätt värderingskompetens och det är givetvis en färskvara. Löpande måste huvudexperterna göra stickprov i katalogiseringarna, som tur var älskar de att följa marknaden varför det sker helt naturligt. Det är otroligt spännande att se så många specialister som brinner för föremålen. Den passionerade känslan är också en förutsättning för att kunna bli en riktigt bra specialist.

Vad hade du med dig för erfarenhet som du kan använda dig av från tidigare arbetsplatser?

Jag har arbetat med ledarskap i hela mitt yrkesverksamma liv och har med mig erfarenhet både från bankvärlden, försäkringsbolag och mobiloperatören 3. Gemensamt för mina tidigare arbetsplatser är att det har handlat om kundnära verksamheter i tjänstesektorn. Det är kunskapen om kundservice som jag lätt har kunnat lyfta över och applicera på Bukowskis.

Varför tror du att det var just du som fick tjänsten?

Den frågan får du ställa dem som rekryterade mig.

Hur skulle du beskriva de utmaningar som Bukowskis har framför sig?

Att arbeta med tydlighet och enkelhet. Det finns en vanföreställning och man tar givet att kunderna vet hur det står till med provisioner och auktionsvillkor. Vi måste jobba med renodlad kundservice och höja nivån inom hela företaget på det området. Det är en utmaning. Vi ser en utveckling mot att konsumenter betraktar online och butik på samma sätt. Därför är ångerrätten, som vi införde tidigare i år och som från den 1 september helt kommer att vara implementerad, ett genombrott för auktionsbranschen som jag välkomnar. Det ska självklart vara lika enkelt att köpa på auktion som i butik.

Vilken är Bukowskis styrka?

Den samlade kompetensen som finns i företaget utgör kärnverksamheten. Bukowskis är ett kunskapsföretag med gott renommé med många kunniga och pålitliga specialister som utgör den grundbult vilken företaget kretsar kring. Att hela vår affärsidé är konst och konsthantverk är i sig något fullständigt oslagbart.

Vilken är Bukowskis svaghet?

Det som vi redan varit inne på. Vi måste bli bättre på tillgänglighet och jobba mot tydlighet och öppenhet och stävja känslan av att det verkar svårt, är för fint och högtidligt. Samtidigt som vi värnar om traditionen. I somras när jag var på Västkusten och gick en promenad med en av mina vänner så berättade hon att de avyttrat ett sekelskifteshus i Skåne. Lösöret hade hon sålt via Lauritz. Men varför ringde du inte mig undrade jag förvånad varpå min väninna svarade att det inte var några fina saker. Det är just sådana tankegångar som vi måste bort i från. Det värsta svaret en kund kan få är att vi inte kan hjälpa till att sälja något men man ska inte behöva vara orolig för att få höra det.

Vad är det för skillnad på Bukowskis och de större konkurrenterna?

Bukowskis är ett stort företag med en annan affärslogik. Egentligen vill jag inte kommentera vad det är för skillnad. Jag kan inte tillräckligt om de andra auktionshusen.

Hur ser du på att Lauritz tagit över Stockholms Auktionsverk?

Det är positivt och roligt att de har stora satsningar på gång. Den förnyelse- och förändringsprocess som pågår gynnar oss. Stockholms Auktionsverk är ett gammalt varumärke och jag hoppas att det kommer att finnas kvar. Men att tänka så kanske är typiskt svenskt, i ett internationellt perspektiv betyder det ingenting.

Är det något i konstvärlden som förvånat dig?

Att det finns så mycket passion. När ett enstaka konstverk ska hängas kan det skapa dramatik. Det är en typ av engagemang som jag inte sett tidigare. På mina tidigare arbetsplatser har jag arbetat med att entusiasmera personalen, det behöver jag inte längre tänka på. Snarare får jag känslan av att entusiasmen kan behöva dämpas och att man måste inse att vissa saker inte är på liv och död. Fördelen är att det är betydligt lättare att jobba med positiv personal och det är roligt varje dag.

expeter
expeter

Vad har du själv på väggarna?

Den frågan har jag fått många gånger. Jag har inte varit konstintresserad på det sättet så hemma hos mig är det lite blandat. Jag har fem barn och vi har alltid sagt att när barnen blir större ska vi börja tänka lite mer på inredningen. Nu är den yngsta sexton så det börjar väl bli dags. Andreas Rydén har lovat att hjälpa mig.

Vad gör du gärna en ledig söndag?

Eftersom jag har en stor familj blir det mycket familjeliv, jag tycker också om att träna, rida, segla på sommaren och åka skidor om vintern. Min lediga tid är ganska aktiv, men får jag en stund över kurar jag gärna ihop mig över en bok. Jag läser mycket, just nu läser jag en bok om en kvinna vars äggstockar blivit till genetik.