In Memoriam: hur någons bortgång påverkar andrahandsmarknaden

I ljuset av Karl Lagerfelds bortgång förra veckan undersöker Barnebys vilka konsekvenser en skapares död får på andrahandsmarknaden.

In Memoriam: hur någons bortgång påverkar andrahandsmarknaden

När någon som är berömd för sina färdigheter går bort, har dagens teknologiska samhälle sitt speciella kollektiva sörjande.

Oavsett om personen i fråga är konstnär, formgivare, arkitekt, skådespelare eller komiker är det tydligt att en känd persons död skapar vågor i det större samhället: kändisar berättar om sina egna relationer till personen i fråga, mängder av inlägg på sociala medier postas, minnesartiklar publiceras, videos delas och priser och utmärkelser dedikeras åt den döda. Så småningom uppmärksammas dödsdagar och jubileum.


Berömdheter som Julianne Moore, Victoria Beckham och Gwyneth Paltrow använde sina Instagram-konton för att säga adjö till Karl Lagerfeld, som gick bort den 19 februari 2019.
Berömdheter som Julianne Moore, Victoria Beckham och Gwyneth Paltrow använde sina Instagram-konton för att säga adjö till Karl Lagerfeld, som gick bort den 19 februari 2019.

På andrahandsmarknaden är det tydligt hur dessa svallvågor ofta resulterar i högre priser. Under tisdagen den 19 februari, bara timmar efter att det meddelats att Karl Lagerfeld gått bort, ökade antalet sökningar efter designern och modehuset Chanel på Barnebys markant. Mellan måndagen 18 februari och tisdagen 19 februari hade sökordet “Chanel” hoppat upp 30 rankningar och intagit plats nummer 11 på Barnebys mest eftersökta ord. Med en förhöjd efterfrågan kommer ökade priser.

Pontus Silfverstolpe, en av Barnebys grundare menar att det inte är ovanligt att se en ökad efterfrågan på marknaden strax efter en kreatörs död.

London Fashion Week år 2019. Foto: Fashionista.
London Fashion Week år 2019. Foto: Fashionista.

Att en nyligen framliden skapares alster ökar i värde kan beror på flera olika anledningar – när en konstnär dör kan världen för första gången betrakta konstnärens ouvre i sin helhet. Frågan om vilken konstnärlig riktning som kommer tas nästa gång är inte längre aktuell och en av parametrarna i relationen mellan utbud och efterfrågan är för alltid satt i sten (såvida inte en mängd okända verk återupptäcks och når marknaden). Dessutom kan död, hur krasst det än låter, fördjupa allmänhetens intresse.

Här kan du läsa mer om Karl Lagerfeld.

Med modedesignern Karl Lagerfeld, bäst känd som chefsdesigner för Fendi och Chanel, som exempel är fenomenet tydligt . Många människor, som inte är intresserade av varken lyxmode, skandalomsusade kändisar eller röda mattan-reportage och som tidigare aldrig reflekterat över den tyska modedesignern möts nu ständigt av hans namn, kreationer och uttalanden på både nyhetssidor och sociala medier. Detta leder i sin tur till nya sökningar på internet, när mode-noviser försöker reda ut vad den ständigt solglasögonprydde mannen var känd för.

Foto: ATP.
Foto: ATP.

Under årets Oscarsgala valde ännu fler av galans gäster än vanligt att bära skapelser av Chanel och flera nämnde Karl Lagerfeld. Skådespelerskan Lisa Bonet bar en av Lagerfelds sista haute couture-plagg och sa att det var en ära att bära den på röda mattan. Även musikproducenten Pharrell Williams valde Chanel för kvällen och kom iförd ett exklusivt halsband prytt med den dubbla C-loggan.

View this post on Instagram

I love u wifey. #Pinkonpink. #lookgood

A post shared by Jason Momoa (@prideofgypsies) on

Men Karl Lagerfeld är bara den senaste kreatören i en lång rad skapare vars alster blivit allt mer eftertraktade efter döden – detsamma gällde för konstnärer som Andy Warhol och Jean-Michel Basquiat.

Här kan du läsa mer om Basquiat, det strålande barnet.

Basquiat gick bort år 1988. Efter år av missbruk hittades den då 27 år gamla konstnären död i sin lägenhet på grund av en heroinöverdos, och under närmaste månaderna efter Basquiats död ökade priserna för hans konst lavinartat innan de stabiliseras. Detsamma gällde för Andy Warhol, vars konst inte var det enda som ökade i värde, utan även hans personliga ägodelar genererade höga slutpriser på andrahandsmarknaden.

Hur makabert det än är påverkas uppenbarligen marknaden av död och bortgång – en kreatörs produktion är för alltid bestämd och det är bara efterfrågan som fortsättningsvis kan förändras.

Sök efter Chanel här.

Annons
Annons