Monet gånger nio i maj

Den här månaden kommer inte mindre än nio verk signerade impressionismens mästare Claude Monet att passera under klubban. Bland målningarna återfinns berömda höstackar, japanska broar och skimrande ljus, vilka tillsammans kommer generera drygt 1,2 miljarder kronor.

Monet gånger nio i maj

Trots Claude Monets status som en av impressionismens främsta pionjärer var den legendariske målaren både missförstådd och ouppskattad under sitt eget liv. Hans verk når ofta höga slutpriser på auktion och det egna rekordet ligger på 84,7 miljoner dollar, det vill säga omkring 774 miljoner kronor. Ledaren för impressionismen (som fick sitt namn efter en av hans målningar) omförhandlade villkoren för landskapsmåleri med sin plein air-teknik, där han lyckades fånga ljusets samspel med landskapet med säker hand.

I maj kommer inte mindre än nio målningar av Claude Monet att säljas på auktion hos Sotheby’s och Christie’s, vilka består av några av konstnärens bäst kända teman: hans höstackar, trädgården i Giverny, kustlandskap och den idylliska franska landsbygden. Här berättar vi om bakgrunden till de nio verken.

Meules, år 1890. Beräknad till omkring 55 miljoner dollar

"Meules", Claude Monet år 1890. Foto: Sotheby's.
"Meules", Claude Monet år 1890. Foto: Sotheby's.

Bortsett de berömda näckrosorna är Monets höstackar hans mest återkommande motiv. År 1890 köpte Monet det hus, med dess omgivande trädgård i Giverny som skulle komma att fungera som hans främsta inspirationskälla. Efter att till en början ha skymtat i motivens bakgrund lät Monet småningom höstackarna spela en allt med framträdande roll i hans verk, som i målningen Meules från år 1890. Verket är ett bra exempel på Monets enastående talang på att fånga solens mjuka strålar runt stackens kanter såväl som de solstråk som ligger över fältet. Hans användning av fylliga röda, lila, gröna och rosa toner i målningen talar sitt tydliga språk om den kärlek konstnären hyste för både färg och naturens skönhet. Ett annat verk ur samma serie såldes på Christie’s år 2016 för över 81 miljoner dollar, och ett liknade slutpris för denna version verkar mer än rimligt.

Coin du bassin aux nymphéas, år 1918-19. Beräknad till mellan 15-25 miljoner dollar

"Coin du bassin aux nymphéas", Claude Monet. 1918-19. Foto: Christie's.
"Coin du bassin aux nymphéas", Claude Monet. 1918-19. Foto: Christie's.

Under en period ville Monet tona ner betydelsen av näckrosorna och valde istället att skildra sin trädgård ur andra perspektiv, där han istället betonade trädens täta lövverk och vegetationen, där dammen spelar en betydlig mindre roll i det nedre högra hörnet. Allt eftersom spänningarna i Europa lättade och första världskriget gick mot sitt slut kastade sig konstnären in i måleriet med full kraft och skildrade stillheten han upplevde i sitt alldeles egna Eden. Trädgården har skildrats med frodiga toner i smaragd och chartreuse och ljuset filtreras genom lövverken. Motivet stod i stark kontrast till den kaosartade smärta som rådde i Frankrike, vilken Monet själv hade erfarenhet av: han var 74 år gammal och hade redan begravt både sin fru och en av sina söner.

Le pont Japonais, år 1918-24. Beräknad till 12-18 miljoner dollar

Le pont japonais, Claude Monet. 1918-24, oil on canvas. Image: Christie's
Le pont japonais, Claude Monet. 1918-24, oil on canvas. Image: Christie's

Mellan år 1918-1924 målade Monet inte mindre än 24 versioner av den japanska bro som sträckte sig över dammen i hans trädgård, och idag befinner sig endast sex av dessa i privat ägo. Eftersom Monets syn blev allt sämre ju äldre han blev blev hans motiv allt mer abstrakta mot slutet av hans liv.

Prairie, ciel nuageux, år 1890. Beräknad till 6-8 miljoner dollar

"Prairie, ciel nuageux", Claude Monet år 1890. Foto: Sotheby's.
"Prairie, ciel nuageux", Claude Monet år 1890. Foto: Sotheby's.

Prairie, ciel nuageux, vilket betyder ungefär “Äng, molnig himmel” målades samma år som serien Meules och skildrar ett av Monets allra mest framträdande teman, nämligen det stillsamma och lantliga landskap han upptäckt strax utanför Paris. Verket har antagligen målats innan höstacks-serien på allvar tog form i Monets sinne, eftersom en stack redan letat sig in i motivet men inte utgör målningens centrum. Här har Monet istället valt att fokusera på himlens ståtliga molnformationer medan vetefältet spräckliga yta spelar en mindre roll.

La prairie fleurie, år 1885. Beräknad till 4-6 miljoner dollar

"La Prairie fleurie", Claude Monet år 1885. Foto: Sotheby's.
"La Prairie fleurie", Claude Monet år 1885. Foto: Sotheby's.

Detta färgstarka verk fångar den franska landsbygdens fridfulla charm. Fältet står i full blom samtidigt som den mörka himlen bär på löften om kommande regn. Med sina precisa penseldrag har Monets lyckats skildra den dynamiska vind som tycks blåsa från verkets vänstra nederkant och träden viker sig för vinden. La prairie fleurie är ett ovanligt verk i Monets repertoar, eftersom det är ett av få landskap som innehåller människor. De två figurerna är med sannolikhet konstnärens två styvbarn.

La maison vue du jardin aux roses, år 1922-24. Beräknad till: 4-6 miljoner dollar

"La maison vue du jardin aux roses", Claude Monet. Foto: Christie's.
"La maison vue du jardin aux roses", Claude Monet. Foto: Christie's.

La maison vue du jardin aux roses, vilket kan översättas till ungefär “huset sett från rosträdgården” är ett av de sista verk Monet målade innan han gick bort år 1926. Vid sin bortgång hade konstnären levt i huset i Giverny i nästan 35 år och under decenniernas lopp hade hans trädgård utvecklats till en nästan skogslik plats full av färgstarka växter. Som ett resultat av en gråstarrsoperation förlorade Monet sitt tidigare utsökta sinne för färg och blåa och röda toner kom att dominera hans oeuvre. Det här verket är nästintill abstrakt, med husets konturer knappt urskiljbara.


Le Palais Dario, år 1908. Beräknad till 4-6 miljoner dollar

"Le Palais Dario", Claude Monet, år 1908. Foto: Christie's.
"Le Palais Dario", Claude Monet, år 1908. Foto: Christie's.

När Monet för första gången besökte Venedig meddelande han att staden “var för vacker för att målas av”. Trots detta målade han 37 skildringar av den flytande staden under sitt tre månader långa besök där under hösten år 1908. I fyra av dessa verk har konstnären porträtterat byggnaden Palazzo Dario, ett gotiskt 1400-talspalats, på Canal Grandes ena bank. Monet skildrade huset och kanalen i toner av lila och blått och palatsets fasad speglas i vattnet genom Monets lätta penseldrag. Genom att låta ett stråk av gyllene ljus falla mellan byggnaderna adderar konstnären sitt karaktäristiska ljusspel till verket. Av de fyra skildringar av Palazzo Dario som Monet målade under sin vistelse kan du se två på museum – det ena på the Art Institute of Chicago och det andra på Nationalmuseet i Wales.

Nature morte au melon d'Espagne, år 1879. Beräknat till 2-4 miljoner dollar

"Nature morte au melon d'Espagne", Claude Monet år 1879. Foto: Christie's.
"Nature morte au melon d'Espagne", Claude Monet år 1879. Foto: Christie's.

Detta verk är det tidigaste av de nio Monet-verk som kommer passera under klubban i maj, och stillebenet markerar ett avgörande skifte i Claude Monets konstnärskap. Under hösten år 1879 levde konstnären i Vétheuil strax norr om Paris och hade mycket ont om pengar. Eftersom det var stilleben som efterfrågades av kunderna tvingades Monet lägga sina impressionistiska landskap åt sidan och istället måla verk som kunde generera klirr i kassan. Trots detta lyckades Monet behålla sin karaktäristiska stil, där tydliga penseldrag, klara färger och mjuka övergångar utgjorde grunden. Hans stilleben blev snabbt eftertraktade bland Paris konstsamlare och ett starkt intresse för hans konst väcktes.

La jettée de Fécamp par gros temps, år 1881. Beräknad till 1,2-1,8 miljoner dollar

"La Jetée de Fécamp par gros temp"s, Claude Monet år 1881. Foto: Sotheby's.
"La Jetée de Fécamp par gros temp"s, Claude Monet år 1881. Foto: Sotheby's.

År 1878 hade Monet flyttat till flodstaden Vétheuil och året var en svår period i konstnärens liv. Hans första fru hade precis gått bort efter en längre tids sjukdom och Monets karriär gick allt sämre. Monet beslutade sig för att söka ny inspiration utanför Paris gränser och flyttlasset gick till Normandies kust och Vétheuil. Monet levde i staden i drygt tre år och producerade nästan 350 nya verk. Just det här verket, La jettée de Fécamp par gros temps, föreställer en stormig hamn i norra Frankrike där det upprörda havet tycks spegla konstnärens egna kaosartade känsloliv. Det kraftfulla verket är ett bra exempel på hans impressionistiska förmåga.

Kan du inte få nog? Här kan du se fler verk signerade Monet.