Sju Ferraris, två Mercedes-Benz och en Aston Martin. Antalet klassiska bilar som säljs på auktion ökar stadigt varje år och är en av de snabbast växande kategorierna.
De mest kända bilmärkena som exempelvis Ferrari, Porsche, Aston Martin och Bugatti lockar en allt bredare publik varje år och är ofta föremål för intensiva budgivningar. Allt eftersom auktionsmarknaden internationaliseras i allt större utsträckning ökar försäljningen samtidigt som den förflyttats till den internationella arenan.
Pontus Silfverstolpe, en av Barnebys grundare, menar att just bilauktioner är några av auktionsvärldens mest fascinerande: “Klassiska bilar är tidlösa, vilket fortsätter locka nya generationer av passionerade samlare. Verkliga samlarexemplar, vare sig det rör sig om legendariska tävlingsbilar eller ett visst bilmärkes mest ikoniska modell, har en fortsatt ljus framtid på auktionsmarknaden.”
Fordon utgör en av de mest välbesökta kategorierna på Barnebys och här har vi listat de tio dyraste klassiska bilarna som sålts på auktion (alla priser är inklusive köparprovision).
Läs: James Bonds Aston Martin slår rekord
Den första utgåvan av serien bestående av fem Aston Martin DBR1 lanserades 1956 och har beskrivits som en av Aston Martins viktigaste prototyper. Bilen är den dyraste Aston Martin samt den dyraste brittiska bilen som någonsin sålts. Den hängivna samlaren som blev bilens nya ägare för ett pris på 22 555 000 dollar har alltså numera en av Nürburgringens vinnarbilar i sitt stall.
År 2014 auktionerade RM Sotheby’s ut en mycket speciell klassiker, vilket enligt auktionshuset själva innebar en chans man bara skulle få en gång i livet. Intressenter hade chansen att lägga vantarna på en Ferrari 275 GTB/C Speciale från 1964. Auktionen avslutades med ett slutpris på 26 400 000 dollar.
Bilen, som inte bara är en toppresterande racerbil är även långt mer ovanlig än syskonmodellen 250 GTO och tillverkades endast i tre exemplar. De andra två exemplaren ägs redan av privata samlare som inte har en tanke på att sälja – vilket gjorde detta tillfälle extremt ovanligt.
År 2013 skakades auktionsvärlden om på allvar när RM Sotheby’s auktionerade ut en Ferrari 275 GTB:4/S N.A.R.T. Spider med ett slutpris på 27 500 000 dollar, vilket slog det tidigare rekordet och gjorde bilen till den då dyraste i världen att säljas på auktion.
Skönheten köptes som ny i North Carolina 1968 av Eddie Smith Sr. och stannade inom familjen under drygt fyra decennier innan den gjorde entré på auktionsmarknaden 2013.
Den här modellen utvecklades för att ge det klassiska italienska bilmärket en nystart, efter att ha fått se sig besegrade av Mercedes-Benz i världsmästerskapen 1955.
När Maserati introducerade sin fantastiska 300S, tog Ferrari Maseratis nya satsning som ett tecken på att det var dags för en egen kraftansträngning för att kunna återvinna sin forna position som vinnare.
Följande år, 1956, introducerade alltså Ferrari 290 MM av Scaglietti som decennier senare intog en dåvarande femteplats bland klassiska bilar att säljas på auktion när klubban föll på 28 050 000 dollar 2015.
Under 2013 års upplaga av “Goodwood Festival of Speed” auktionerade Bonhams ut en imponerande Mercedes Benz W196 från 1954 för 29 650 095 dollar.
Just den här “silverpilen” är den enda av sitt slag som förblivit i privat ägo. Av de 14 exemplar som tillverkades finns 10 kvar, varav de övriga nio ägs av museum i Wien, Stuttgart, Indianapolis och Wien. Just den här bilen, med chassinummer 0006/54 kördes av Juan Manuel Fangio när han vann både tyska och schweiziska Formel 1 Grand Prix 1954.
Vill du veta vad din bil är värd? Använd värderingstjänsten ValueMyStuff
Under en av de mest exceptionella försäljningarna 2016 intog en Ferrari 335 Sport Scaglietti platsen som en av de dyraste bilarna som någonsin sålts på auktion, när den auktionerades ut av Artcurial Retromobile för 35 711 359 dollar.
Modellen lanserades 1957 och har körts av legendarer som Stirling Moss, Wolfgang von Trips och Maurice Trintignant. Just det här exemplaret var en del av Pierre Bardinons samling. Bardinon var upphovsmannen bakom racingbanan Circuit du Mas du Clos och en hängiven samlare.
Denna Ferrari 250 GTO såldes för 38 115 000 dollar sommaren 2014 på Bonhams och är den andra dyraste klassiska bilen som sålts på en offentlig auktion.
GTO är en extremt eftertraktad bil och varianten som såldes hos Bonhams var mästerverket i Manarello Rosso-samlingen som tillhörde Fabrizio Violati, som dog 2010.
RM Sotheby’s kallade den här bilen för “världens viktigaste, mest eftertraktade och legendariska bil”. När 250 GTO Scaglietti såldes i augusti 2018 landade slutpriset på 48 405 000 dollar. Endast 36 exemplar av modellen har tillverkats. 250 GTO överträffar den 250 GTO som såldes hos Bonhams med mer än 10 miljoner dollar, vilket gör den till den näst dyraste bilen som någonsin sålts på auktion.
I november 2023 såldes den dyraste Ferrarin, en annan 250 GTO från 1962, för 51,7 miljoner dollar på RM Sotheby's i New York. Denna bil, med chassinummer 3765, kördes av Formel 1-stallet Scuderia Ferrari vid Nürburgring 1000 km 1962, Le Mans 24-timmars 1962 och Sicilian Hillclimb Championship 1965. Bilen hade bevarats noggrant och tillbringat de senaste fyrtio åren hos en och samma ägare. I augusti 2011 visades den upp i Pebble Beach Concours d'Elegance som en del av GTO-klassen och tilldelades andraplatsen bland 22 andra GTO-exemplar.
Läs: Världens dyraste Ferrari har sålts på auktion
Vill du ha fler artiklar direkt i din inkorg? Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Mercedes-Benz "Uhlenhaut Coupé" från 1955 såldes för otroliga 135 miljoner euro på en auktion anordnad av RM Sotheby's på Mercedes-Benz Museum i Stuttgart i maj 2022, vilket överträffade det gamla rekordet med hela 90 miljoner dollar. Bilen var en prototyp till en bil avsedd för långdistanstävlingar, och endast två exemplar tillverkades. Med en topphastighet på 290 km/h var "Uhlenhaut Coupé" den snabbaste väglagliga bilen på den tiden.
Upptäck fler rekord på Bbys Magazine
Det här är en uppdaterad version av en artikel som ursprungligen publicerades den 24 november 2020.