Konservator upptäcker Monets näckrosor under målning

Claude Monets målningar från den berömda serien med näckrosor är högt eftertraktade av museer, institutioner och samlare runt om i världen. Gemeentmuseum i Haag i Nederländerna hade en utan att de visste om det…

Konservator upptäcker Monets näckrosor under målning

Förra månaden togs målningen Wisteria av Claude Monet, som hängt på Gemeentemuseum sedan 1961, ner från väggen för första gången för att restaureras inför en utställning som planeras till hösten. Målningen föreställer ett tjockt blåregn och målades omkring 1917-1920.

Restauratörerna märkte omedelbart ojämnheter på målningens yta, små hål på duken hade noggrant täckts över av minimala färgklickar. Museets chefskonservartor Doede Hardeman berättade för Artnet News att de små hålen orsakats av små glasbitar, varav några fortfarande finns kvar i målningen.

Efter denna upptäckt genomförde konservatorn Ruth Hoppe en djupare undersökning av verket. Mot alla förväntningar avslöjade röntgenbilder motiv av näckrosor under blåregnet.

Röntgenbilden visar en dold målning med näckrosor, foto © Gemeentemuseum
Röntgenbilden visar en dold målning med näckrosor, foto © Gemeentemuseum

År 1918 meddelade Monet till den franska staten att han skulle sälja flera av sina målningar för att skapa en stor installation, som han själv kallade “Grandes Décorations”. Installationen skulle omfatta kontinuerliga paneler, bestående av en serie näckrosemålningar, och en andra serie målningar av hängande blommor och blåregn. Konceptet var tänkt att skapa, som han beskrev det, “illusionen av en oändlig helhet”.

Trots att konstnären själv ville se sitt mästerverk i ett av de stora konstmuseerna i Paris bestämde staten att verket skulle hängas på l’Orangerie, som vid tiden var en mångsidig plats för alla typer av kulturella evenemang.

Blårengsmålningarna, som inte integrerades i “Grandes Décorations”, lämnades i konstnärens studio och än så länge finns det bara åtta kända målningar av blåregn, inklusive den på Gemeentemuseum.

Ruth Hoppe noterade att målningen har retuscherats på vissa ställen, foto © Herman Wouters
Ruth Hoppe noterade att målningen har retuscherats på vissa ställen, foto © Herman Wouters

Den senaste upptäckten bekräftar teorin om att konstnärens ateljé överlevde kriget. Glasbitarna som hittats i verket tyder på att flera verk av Monet, inklusive triptyken på MoMA i New York, skadades när hans tak i glas exploderade under bombningarna.

"Det är lite som att skriva ett nytt, kort kapitel i konsthistoria," sa Hardeman. Även om näckrosorna inte kan förklaras med säkerhet anser museet att ett "otroligt" historiskt värde har lagts till i arbetet. Konstnärens handling är fortfarande mystisk: Monet, mycket lycklig i slutet av sitt liv, hade varken vanan eller behovet av att återanvända sina egna dukar.

Enligt museexperter kan målningen vara den första i en serie, som fungerar som en länk mellan ämnet näckrosor och blåregn. "Den mest logiska orsaken för mig var att han ville prova något nytt och han visste fortfarande inte var det skulle sluta. För mig är det en bro mellan näckrosor och blåregn" berättade Hoppe The New York Times.

Röntgenbilden visar en dold målning med vattenliljor, foto © Gemeentemuseum
Röntgenbilden visar en dold målning med vattenliljor, foto © Gemeentemuseum

Chefen för Marmottan Monet-museet i Paris, Marianne Mathieu, tillade att det var "svårt att veta den exakta sekvensen av händelser som ledde Monet att återanvända sin duk", för att ingen, förutom några av konstnärens vänner, såg verken.

Gemeentemuseums blåregn samt den forskning som för närvarande är planerad kommer att fungera som fokus på utställningen Monet : The Garden Paintings som pågår den 12 oktober till 2 februari 2020 .

Omslagsbild: Ruth Hoppe undersöker målningen, bild © Gemeentemuseum

Advert
Advert