Länge leve svensk design! Den svenska formgivningen är snygg, tidlös och trendigare än någonsin. Barnebys presenterar fem av våra största svenska formgivare och deras designklassiker som tillverkas än idag, och som du kan hitta för en billigare peng på auktion.
Yngve Ekström växte upp i Hagafors i Småland. Hans pappa svarvade pinnstolar åt Hagafors Stolfabrik, och kanske var det där som Yngves intresse för möbeldesign föddes. Redan i tidig ålder började han arbeta vid en snickeriverkstad, och studerade vid sidan av bland annat konsthistoria med inriktning mot heminredning, men i grund och botten var Yngve självlärd. Tillsammans med sin bror Jerker grundade han möbelföretaget ESE-möbler 1945, som senare blev Swedese.
På onlinemagasinet Inredningsvis kan du läsa om tio bästa svenska möbeldesigners genom tiderna
Yngve Ekström experimenterade med former och träslag och 1956 kom hans kanske mest kända möbel ut på marknaden, stolen Lamino. Den var då tillverkad i skiktlimmat böjträ och klädd i fårskinn. Lamino var en fåtölj av sin tid: funktionell, bekväm, snygg och prisvärd. Liksom flera andra samtida formgivare var enkelhet ett av Yngve Ekströms ledord. År 1999 utsågs Lamino till århundradets svenska möbel av tidningen Sköna Hems läsare, och 2006 tillverkades det över 250 000 exemplar av fåtöljen.
Ett år innan Lamino släpptes formgav Yngve Ekström en låg pinnstol för småländska möbeltillverkaren Stolab som fick namnet Arka. För några år sedan började Stolab återigen att tillverka Arka, och den är lika snygg och praktiskt idag som den var 1955.
En annan framgångsrik smålänning är Bruno Mathsson, som är en av Sveriges mest framstående och största möbelformgivare. Ett år innan han skulle ta sin realexamen hoppade han av skolan och började istället som lärling i sin pappas snickeri i Värnamo. När han ett par år senare ställer ut en egentillverkad stol på en utställning som Värnamo Hantverksförening arrangerar kommer genombrottet. Stolen var visserligen inte i den form vi är vana att se Bruno Mathssons möbler, utan en stoppad karmstol i barockstil med svarvade ben, men stolen gav honom pris och uppmärksamheten skickade honom vidare till Stockholmsutställningen. Där upptäckte han modernismen och funktionalismen, vilket kom att prägla hela hans formgivarkarriär.
Läs: 10 möbelformgivare ni älskar
Liksom Yngve Ekström hade Bruno Mathsson bekvämlighet och funktionalitet i åtanke när han designade sina möbler. Han intresserade sig för själva sittandets metodik, och studerade det bland annat genom att sitta i en snödriva och sedan granska avtrycket. "Möbler ska tillverkas med sådan konst att sittandet i dem inte blir någon konst", har han själv uttryckt det.
Med åren formgav Bruno Mathsson många möbler som blivit riktiga klassiker i de svenska hemmen, där ibland vilstolen Pernilla från 1943 och Eva från 1941. Fåtöljen Mina formgavs 1978 och är tillverkad i böjträ med slitstarkt tyg och har en fantastisk komfort, som är karakteristiskt för Bruno Mathssons möbler.
Carl Malmsten är kanske Sveriges största möbelformgivare genom tiderna. Han var från en högborgerlig familj, med en pappa som var läkare och farfar som var kunglig livsmedikus. Kanske var tanken att Carl också skulle läsa medicin, men när han under värnplikten fick problem med hälsan och därför vistades en tid i Egypten började han ägna sig åt konstnärligt arbete. När han kom tillbaka till Stockholm tog han plats som snickarlärling, bedrev därefter självstudier och praktiserade också på ett arkitektkontor. Bara 18 år gammal slog han igenom med att vinna både första och andra pris i en tävling om inredningar till Stockholms stadshus – möblerna i Rådssalen är formgivna av honom.
Läs: Designhistoria
Från början var Carl Malmsten starkt kritisk till funktionalismens intåg i Sverige, och var själv en anhängare till 1920-talets svenska klassicism, så kallad Swedish grace. Men han kom ändå att utgå ifrån människan i sin formgivning, med rundat trä och milda färger i ett naturalistiskt tänk. Han menade att det i naturen inte finns några skarpa kanter, och det kanske han har rätt i.
Vid en utställning på Röhsska konstslöjdmuseet i Göteborg 1956 presenterade han möbler för serieproduktion, och hans formgivning fick då ett genombrott för en större kundkrets. Men trots att möblerna var tänkta att produceras i något större upplaga än tidigare, tillverkades de bara i så kallade nyckelverkstäder och säljs än idag med begränsning i sortimentet. Klassiker av Malmsten är möbler som soffan Samsas, fåtöljen Farmor och stolen Lilla Åland, formgiven 1942.
Josef Frank har som formgivare gjort djupa avtryck i konsthistorien och hans design är fortfarande mycket eftertraktad. Han var från början från Österrike och förknippas kanske främst med det omåttligt populära designföretaget Svenskt Tenn, som grundades 1924 av Estrid Ericson.
Se Barnebys video om Josef Frank
På grund av den gryende nazismen tvingades den judiske Josef Frank i landsflykt 1933 och kom så till Stockholm. Han hade redan kommit i kontakt med Estrid Ericson på Svenskt Tenn i slutet av 1920-talet, och började nu formge möbler, tapetmönster och tygtryck för Svenskt Tenn.
Läs: Vad vet du om Josef Franks magiska mönster?
Josef Frank utvecklade ett särpräglat stilideal. Liksom Yngve Ekström och Bruno Mathsson satte han bekvämlighet i centrum, men också hemtrevnad och färgrikedom. Han avskydde stålrörsmöbler och ville istället inkludera naturens former i sin design. Han föredrog möbler som man kunde se igenom: stolar med öppna ryggar och skåp med ben som var tillräckligt höga för att man skulle kunna se gränsen mellan golv och vägg under det.
Vill du ha fler artiklar direkt i din inkorg? Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Ljusstaken Vänskapsknuten formgav Josef Frank som en symbol för fred och vänskap, och den tidigaste skissen gjordes 1938, ett år innan andra världskriget bröt ut. Och visst är ljusstaken lika aktuell då som idag.
En formgivare vars namn kanske inte klingar lika bekant för gemene man som de andra är Artur Lindqvist. Han föddes som son till en smed i Grythyttan som tillverkade hästskor. Artur gick i sin pappas fotspår men ville tillverka produkter som gick bortom det traditionella smidet. Han inspirerades av funktionalismen och ville skapa vackra ting i människors vardag.
Läs: 10 anledningar att välja vintage
Till Stockholmsutställningen 1930 ritade Artur en stol han kallade för Trädgårdsfåtölj Grythyttan mod. A2, som stolen idag kallas, blev en svensk designklassiker. Efter att ha arbetat i ett par år med att få ner tillverkningskostnaden för stolen tillverkade Artur Lindqvist sedan ett helt trädgårdsmöblemang. Möblerna växte i popularitet under 1940- och 50-talet och blev sedermera synonyma med den svenska sommaren.
Upptäck fler artiklar på Barnebys
Det här är en uppdaterad version av en artikel som ursprungligen publicerades den 22 juni 2016.