Modernismens Picasso

Om 1900-talet kan sägas ha en multikonstnär på samma sätt som renässansen manifesterades i Leonardo Da Vinci, är 1900-talets allra största konstikon Pablo Picasso.

Modernismens Picasso

Namnet Pablo Picasso för inte bara tankarna till konstnärens utpräglade karaktäristiska stil och eftervärldens kommersiella reproduktion av Picassos idévärld i form av tryck, keramik och bruksföremål. Namnet Picasso påminner även om ett sekel kännetecknat av flera framträdande konströrelser och förekomsten av två världskrig.

Picasso var inte främmande inför dåtidens svängningar utan påverkade både konströrelser och politik. Han var en konstnär som på nya, bredare sätt kopplade samman politik och konst vilket bidrog till det egna konstnärskapets svindlande höjder.

"Fillette à la corbeille fleurie”, målad år 1905. Foto: Christie’s.
"Fillette à la corbeille fleurie”, målad år 1905. Foto: Christie’s.

När Christies i maj kommer att auktionera ut David och Peggy Rockefellers egendom bestående av en ansenlig mängd verk, förväntas Picassos Fillette à la corbeille fleurie slå rekord – i alla fall hans egna. Konstnärens Les Femmes d’Alger höll rekordet för världens dyraste målning när den såldes 2015 för 179.3 miljoner dollar, även om den snabbt petades ner från första platsen när Leonardo Da Vincis Salvator Mundi såldes år 2017.

Vilka verk har slagit rekord det senaste decenniet? Här kan du läsa mer!

"Les Femmes d’Alger”, målad år 1955. Foto: Christie’s.
"Les Femmes d’Alger”, målad år 1955. Foto: Christie’s.

I blått och rosa

När Pablo Picasso sålde Fillette à la corbeille fleurie till samlarna Leo och Gertrude Stein år 1905, samma år som han målade verket, tjänade konstnären 150 franc. Den då 24-åriga Picasso hade precis flyttat till Paris och bodde på Bateau-Lavoir, ett välkänt men slitet konstnärshem i Montmartre. Picassos blåa period sträckte sig från år 1901 till 1904, för att sedan efterföljas av konstnärens rosa period.

Han hade redan nått viss ryktbarhet i det spanska hemlandet, vilket genererat ett antal priser och utmärkelser. Picassos far undervisade i måleri och sonen upprätthöll familjetraditionen genom att själv studera konst, bland annat i Barcelona och Llotja. Han avslutade sina konstnärliga studier på San Fernandos Kungliga Akademi i Madrid men lämnade skolan inom ett år och utan att ta examen.

"Femme assise”, 1902-03, från Picassos blå period. Foto: The Detroit Museum of Art.
"Femme assise”, 1902-03, från Picassos blå period. Foto: The Detroit Museum of Art.

Den yngsta systerns alltförtidiga död drabbade den unge Picasso hårt och påverkade konstnärens tidiga konstnärskap, liksom den goda vännen Carlos Casagemas självmord. De båda tragiska händelserna utgjorde ett bestående inslag i Picassos konst under 1900-talets inledande decennium. Trots att Pablo representerade Spanien vid världsutställningen i Paris år 1900 var han fattig och tillvaron hård.

”Les deux frères” (De två bröderna), målades mellan 1905-06 och är ett exempel på Picassos roda period. Foto: Kunstmuseum Basel.
”Les deux frères” (De två bröderna), målades mellan 1905-06 och är ett exempel på Picassos roda period. Foto: Kunstmuseum Basel.

Detta skulle dock förändras när Picasso för första gången kom i kontakt med Leo och Gertrude Stein, som skulle bli två av hans främsta välgörare. Relationen med de båda Stein och galleristen Ambroise Vallard innebar större finansiell frihet och kreativ stimulans. Ett av Picassos mest kända verk från den här perioden är Demoiselles d’Avignon, vilken effektivt representerar både Picassos sorgearbete och hans upptäckt av afrikansk konst – men som med Picassos penseldrag härledde kubismen.

"Demoiselles d’Avignon ”, målad år 1907. Foto: pablopicasso.org.
"Demoiselles d’Avignon ”, målad år 1907. Foto: pablopicasso.org.

Styrkan i kubism

Tillsammans med vännen och kollegan Georges Braque utvecklade Picasso den analytiska kubismen. Från år 1907 och framåt producerade de båda konstnärerna mängder är verk vars motiv reducerade modeller och föremål till enkla tvådimensionella, geometriska former. Genom att ta ett steg tillbaka från det klart verklighetsbaserade måleriet tilläts tekniken att utvecklas till den rörelse den sedan blev.

Konstnärer som Gris, Picabia, Delaunay, Brancusi och Gleizes följde i Picassos och Braques fotspår och under de kommande årtiondet kommenterade den kubistiska rörelsen världen och skapade både konstnärliga och intellektuella rubriker. Styrkan i Picassos tvådimensionella period uppenbarades i porträtt, stilleben, skulpturer, collage och ytterligare eklektiska blandtekniker.

"Three Musicians”, år 1921. Foto: pablopicasso.org.
"Three Musicians”, år 1921. Foto: pablopicasso.org.

Under första världskriget, som Spanien inte deltog i, skapade Picasso främst kulisser och program för ryska baletter. Han hade kommit i kontakt med balettchefen Serge Diaghilev genom en gemensam bekant, allkonstnären Jean Cocteau. Picasso och Diaghilev blev strax vänner. Diaghilev introducerade Picasso till andra inom balettens kretsar, bland annat kompositören Igor Stravinsky och balettdansösen Olga Khokhlova.

Picasso och Khoklova gifte sig år 1918 och paret fick en son tillsammans. Cocteau utgjorde tillsammans med författarna Guillaume Apollinaire och Max Jacobs bröllopsparets vittnen och deras surrealistiska poesi inspirerade Picassos måleri under mellankrigstiden. Under 1920-talet visades ett stort antal av Picassos verk på surrealistiska utställningar.

 ”Guernica”, år 1937. Foto: pablopicasso.org.
”Guernica”, år 1937. Foto: pablopicasso.org.

Under 1930-talet dök ett för Picasso nytt tema upp i hans verk. Det grekiska sagoväsendet Minotauros och tjurfäktningsscener blev under en period återkommande motiv, samtidigt som Picasso fortsatte att samla på muser. Picasso hade flera utomäktenskapliga relationer med modeller och andra kvinnor han lärde känna genom sitt arbete, bland andra Marie-Thérèse Walter och Dora Maar. Retrospektiva utställningar med Picassos verk visades i både Paris och Schweiz under 1930-talet, medan det spanska inbördeskriget rasade.

Guernica

I april år 1937 bombades den baskiska staden Guernica av de tyska och italienska flygvapnen, som understödde den nationalistiska sidan. Bombningen av staden utgjorde ingen militärstrategiskt tillvägagångssätt, utan var en ren terrorakt. Bombningen fördömdes och möttes med bestörtning. Picasso själv svarade med det monumentala verket Guernica, där den baskiska civilbefolkningens lidande avbildats. Med penseln som vapen angrep konstnären den fascistiska regimen. När världsutställningen hölls i Paris samma år representerade Picassos Guernica det fria Spanien.

”Tête de femme "(Dora Maar), år 1941. Foto: Christie’s.
”Tête de femme "(Dora Maar), år 1941. Foto: Christie’s.

Själv sympatiserade Picasso med det kommunistiska partiet jämsides den franska författaren Louis Aragon, och målade under andra världskriget verk med kommunisterna i sinnet, bland annat Fredsduva. Duvor, olivkvistar andra fredssymboler letade sig allt oftare in i Picassos bildvärld och när han tillsammans med dåvarande partnern Françoise Gillot blev förälder på nytt fick dottern namnet Paloma, det spanska ordet för ”duva”. Efter krigets slut upphörde konstnären dock att kommentera aktuella politiska händelser i samma utsträckning som tidigare.

Under ett par år under 1950-talet levde Picasso Vallauris i södra Frankrike, där han börjar arbeta i en för konstnären ny teknik, inspirerad av konstglaset gemmail. Han skapade bland annat verket Les Ménines, en serie av 58 verk som hommage till Diego Velasquez. Under samma period gifte han sig även med Jacqueline Roque, vilket utgjorde Picassos andra och sista äktenskap.

Pablo Picasso befann sig på toppen av sin karriär och ställdes ut på gallerier och museer runt om i världen.

”Les Ménines”, år 1957. Foto: barcelonasecreta.com.
”Les Ménines”, år 1957. Foto: barcelonasecreta.com.

När Picasso dog den 8de april år 1973 hade han skapat över 50 000 verk, bestående av allt från målningar till teckningar, skulpturer, keramik, bonader och etsningar. Picassos samlade egendom tillföll hans fyra barn och värderades till 700 miljoner euro.

Men ärligt talat vore ovärderligt kanske ett bättre ord för att beskriva arvet efter Picasso ­– både för hans efterlevande och för den moderna konsten.

Kan du inte få nog av Picasso? Här kan du se fler verk!