James Rosenquist - den banbrytande popkonstnären

James Rosenquist var en amerikansk konstnär som blev en av popkonstens förgrundsgestalter. Han började sin karriär som affischmålare i New York under 1950-talet, utan vetskapen att han ett decennium senare skulle bli en av de mest inflytelserika amerikanska konstnärerna i hans generation. 

"Zone", James Rosenquist, 1960 - 1961. Foto: Phillips via Barnebys prisbank
"Zone", James Rosenquist, 1960 - 1961. Foto: Phillips via Barnebys prisbank

James Rosenquist föddes år 1933 i North Dakota, USA, och var ensambarn till Louis och Ruth Rosenquist och som namnet avslöjar hade de svensk härkomst. Ruth, som var konstnär, uppmuntrade sin son att skaffa sig ett konstnärligt intresse, vilket han också kom att göra. 

Under högstadiet vann han ett stipendium och började därför senare studera vid Minneapolis School of Art, följt av studier vid University of Minnesota med inriktning på måleri. År 1955 flyttade James till New York där han fortsatte sina konststudier på Art Students League of New York. Han sa, “Jag studerade bara med abstrakta konstnärer och det fanns undervisning inom kommersiell konst, men jag var inte intresserad av det. Jag ville istället lära mig att måla som konstnärerna vid Sixtinska kapellet och ville hellre lära mig skapa väggmålningar.” 

James Rosenquist på Times Square, 1958. Foto: Courtesy of Acquavella Galleries.
James Rosenquist på Times Square, 1958. Foto: Courtesy of Acquavella Galleries.

Det slutade däremot med att Rosenquist målade affischer vid Times Square, fram tills år 1960 då hans vän avled på grund av att ha ramlat ner från en byggställning. Efter tragedin bestämde Rosenquist sig för att fokusera på sina egna projekt.  

Mellan år 1960 - 1961 skapade Rosenquist sin första målning Zone och inom de kommande fem åren hade han slutfört rumsinstallationen F-111 (1964 - 1965), som idag finns att se på MoMA i New York. 

"Isotope", James Rosenquist, 1979. Foto: Christie's via Barnebys prisbank
"Isotope", James Rosenquist, 1979. Foto: Christie's via Barnebys prisbank

Hans bakgrund inom kommersiell konst hade en stor inverkan på hans framtida karriär och skulle komma att förändra den amerikanska konstscenen. Liksom Roy Lichtenstein, Claes Oldenburg och Andy Warhol hittade Rosenquist en egen distinkt stil, däremot fanns det ofta gemensamma drag hos popkonstnärerna: användningen av kommersiella konsttekniker och avbildningen av populärkultur och vardagliga föremål.

Med sina tidigare erfarenheter plockade Rosenquist fragment från reklam, fotografier och tidskrifter och kombinerade dessa för att skapa mystiska och djärva kompositioner. Genom att använda det visuella språket som används inom reklam, vilket beskrevs av Walter Hopps, en amerikansk curator vid tiden, som “visuell poesi”, har Rosenquists verk tagit upp frågor som ekonomi, romantik och ekologi till vetenskap, rymd och existentialism. Han skapade konstant nya verk under fem decennier och gjorde det i en mängd olika medier; målning, collage, teckning och tryck. 

"Zone", James Rosenquist, 1960 - 1961. Foto: Phillips via Barnebys prisbank
"Zone", James Rosenquist, 1960 - 1961. Foto: Phillips via Barnebys prisbank

Zone som han skapade mellan 1960 - 1961 blev ett viktigt verk i Rosenquists utveckling av sin egen konstnärsstil. Det var det första verket som han skapade i en sådan monumental skala. Oljemålningen är ett tydligt exempel på popkonstens begynnelse då Rosenquist tog bilder från reklam och kombinerade två bilder: en tomat och ett urklipp från en annons för handkräm. 

Rosenquists stil var realistisk och skildrade den amerikanska vardagen. Han använde sig av motiv som John F. Kennedy och den amerikanska drömmen där bland annat Vietnamkriget, masskonsumtion, segregering och teknisk innovation skildrades. Innovativa och experimentella tekniker användes som i sin tur tänjde gränserna för hans medium under en era som omdefinierade den rådande konstscenen. 

"President Elect", James Rosenquist, 1961. Foto via Barnebys prisbank
"President Elect", James Rosenquist, 1961. Foto via Barnebys prisbank

President Elect färdigställdes samma år som Zone och det förstnämnda är ett av Rosenquists mest berömda verk. Han avbildade John F. Kennedy med hjälp av en valaffisch, men verket består också av en hand som håller i en kaka och en del av en Chevrolet. Till skillnad från den amerikanske presidenten och bilen skildras handen och kakan i en gråskala. Rosenquist använde ikoner från populärkulturen för att utforska berömmelse och relationen mellan reklam och konsumenten men även utforskandet av den sortens berömmelse som han menade medföljde den amerikanska politiken. 

James Rosenquist förklarade att:

"Jag vill att människor som tittar på mina målningar ska kunna passera genom den illusoriska ytan på duken och komma in i ett utrymme där idéerna i mitt huvud kolliderar med deras."

"F-111", James Rosenquist, 1965. Foto: Sotheby's via Barnebys prisbank
"F-111", James Rosenquist, 1965. Foto: Sotheby's via Barnebys prisbank

År 1965 hade Rosenquist skapat F-111, ett av de största och mest påkostade verken i hans samling, drygt 25 meter och 23 stycken dukar. Den skapades under vietnamkriget och verket skildrar kriget med kommersiella bilder från reklam; bildäck, en kaka, glödlampor, ett barn med en hårfön och spagetti. Han sammanställde bilder från reklam och satte det mot flygplanet för att antyda på de grafiska scener från kriget. 

James Rosenquist avled i mars år 2017 efter år av sviktande hälsa. Under sina 83 år på jorden hann han gifta sig två gånger och skaffa två barn. Rosenquists verk finns att hitta i stora offentliga, men också privata, institutioner och har ställts ut på bland annat Guggenheim, Whitney Museum, MoMA och Göteborgs Konstmuseum.

Popkonsten har inte gått obemärkt förbi hos konstkritikerna. År 2003 ifrågasatte Peter Schjeldahl Rosenquists, men även Warhol och Lichtensteins, konstnärskap. Han menade att sättet popkonstnärer använde färdiga tryck, var ett så kallat “billigt trick” som var opersonligt och var något som i slutändan var tidseffektivt för konstnärerna.

James Rosenquist, The Light That Won't Fail I, 1961. Oil on canvas. 182.2 x 244.5 cm (71 3/4 x 96 1/4 in.). Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, Gift of the Joseph H. Hirshhorn Foundation, 1966. © 2019 Estate of James Rosenquist / Licensed by VAGA at Artists Rights Society (ARS), NY. Used by permission. All rights reserved. Photo: Cathy Carver.
James Rosenquist, The Light That Won't Fail I, 1961. Oil on canvas. 182.2 x 244.5 cm (71 3/4 x 96 1/4 in.). Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, Gift of the Joseph H. Hirshhorn Foundation, 1966. © 2019 Estate of James Rosenquist / Licensed by VAGA at Artists Rights Society (ARS), NY. Used by permission. All rights reserved. Photo: Cathy Carver.

Oavsett vad man tycker om Schjeldahls kommentar kring Rosenquist och popkonsten som rörelse, kan man se den retrospektiva utställningen “Visualising the Sixties” på Galerie Thaddaeus Ropac i London mellan den 10 september - 9 november. 

Upptäck fler verk av James Rosenquist på Barnebys!

Advert
Advert