När det kommer till att investera i konst, design och antikviteter ger jag alltid samma råd. Köp med hjärtat, investera efter egen plånbok och tänk på att den dagliga njutningen är den sanna avkastningen.

Bordet "Mora" av Axel Einar Hjorth för Nordiska Kompaniet klubbas på Bukowskis senare i vår. Utropet är 40-50 000 kronor Bordet "Mora" av Axel Einar Hjorth för Nordiska Kompaniet klubbas på Bukowskis senare i vår. Utropet är 40-50 000 kronor

Trots det kan man i Barnebys senaste Online Auction Report, 15 designated designers - trends and insights, konstatera att design ofta har varit en oslagbar investering. Även ekonomiskt.
I Barnebys designrapport kan vi, tack vare större transparens och ökad access online, konstatera en stark tillväxt för 1900-tals design. Under åren 2009-2016 har marknaden för design ökat med närmare 330%. Design har i många fall varit visat sig vara en bättre investering än konst.
Medan samlarna betalar mångmiljonbelopp för unika möbler och designföremål av toppkvalitet, har massmarknaden med vardagliga föremål exploderat. Den ökade tillgången betyder att alla, oavsett var man befinner sig, har möjligheten att lägga vantarna på ikoniska designmöbler för en högst modest prislapp.

Kvalitet avgör värdet
Presentationen är helt klart avgörande för prisutvecklingen de senaste åren, där allt från auktionshusen och designhandlarnas curerade visningar och informationstunga kataloger till instagram och bloggar spelat en avgörande roll. Bortsett det styrs värdet på design främst av kvalitet, unicitet, skick och proveniens.

Från och med funktionalismens verkliga genombrott på Stockholmsutställningen 1930, och med 1900-talets ambition om en vackrare vardag för alla, massproducerades bra design på löpande band i Sverige och hela Skandinavien. Flera av de ikoniska möbelmodellerna som föddes under 1930-1960-talet blev snabbt bästsäljande och därmed massproducerande.
När marknaden mognat, genom stort utbud, har snittpriserna generellt sjunkit även om det inte nödvändigtvis har berott på minskad efterfrågan.
De unika handgjorda föremålen, prototyper och möbler tillverkade för särskilda utställningar når idag prisnivåer marknaden tidigare bara kunnat drömma om. Idag kostar ofta en möbel som stått på någon av de viktiga internationella utställningarna under till exempel 1920-talet lika mycket som en antik byrå av exempelvis Georg Haupt. Om inte mer.

Barbro Nilsson och Märta Måås-Fjetterström klubbas alltid för höga summor Märta Måås-Fjetterström klubbas alltid för höga summor. "Blå plump" ropas ut på Bukowskis senare i vår med utrop 80-100 000 kronor

Oroande export
Var föremålen säljs har också spelat en avgörande roll för slutpriset, där många av de högsta priserna betalas på en internationell marknad. Framför allt i London, New York och Paris. På många sätt en positiv utveckling då flera av våra mest hyllade formgivares främsta alster står som rakryggade ambassadörer för Sverige och svensk form i världen, samtidigt som Sverige raskt töms på ett ungt kulturarv.
Enligt flera av auktionshusen går 90% av de främsta designföremålen på nordiska designauktioner på export till internationella samlare, inredare och designhandlare. Vi ser hur snittpriserna ofta ökat på de mer högkvalitativa föremålen, även hos de svenska auktionshusen, vilket lett till att diskrepansen mellan de olika marknaderna krymper, även om köparna i de flesta fall förblir utländska alternativt svenska med ambition att sälja föremålen vidare internationellt.

Samtidigt som de flesta säljarna är positiva över prisuppgångarna är det ett begynnande men allvarligt, problem för de lokala auktionshus som ser hur en stor och allt viktigare kategori försvinner ur synhåll för alltid eller åtminstone lång tid framöver. Fördelen med en lokal marknad är förstås att föremålen kan omsättas om och om igen.
Nu är auktionshus starkt beroende av handlare och samlare som aktivt söker föremål utanför Sveriges gränser, och som inte sällan återbördar dem till Sverige förutsatt att de dyker upp på en internationell marknad och tappat sin identitet längs vägen och säljs tämligen anonyma.

I vår har de internationella mässorna som visar design sålt bra, liksom flera av auktionshusen har ett ovanligt bra utbud när det kommer till design, varför det finns alla förutsättningar att marknaden kommer att hålla i sig även i år.

Värt mödan...och transporten
Det är tydligt hur branschens transportproblematik och höga kostnader kastar en skugga över massmarknadens möjligheter, men när det kommer till de mest högklassiga designföremålen anser marknaden att det är värt både pengen och ansträngningen att flytta föremålen mellan länder och världsdelar. En marknad som tidigare var lokal har nu blivit global.

Tidig spegel av Anna Petrus för Svenskt Tenn Spegel av Anna Petrus från 1929 för Svenskt Tenn ropas ut på Bukowskis i vår. Utrop är 200-225 000 kronor

Josef Frank och Svensk Tenn populärast
I Sverige har Josef Frank en otvivelaktig särställning. Franks möbler och designföremål har länge varit hårdvaluta för auktionsbesökarna, och når fantastiska prisnivåer både i Sverige och internationellt. Framför allt sträcker sig spannet från bordsunderlägg till unika praktmöbler. Även om Bordsunderlägg och liknande föremål inte tas upp i rapporten visar Barnebys rapport att nästan vartenda föremål som når auktion säljs.

Stor potential i glömda mästare
Trots ökat utbud och längre snittpriser ökar priserna på toppobjekten. Samtidigt ser vi hur marknaden kan bli, åtminstone stundtals, övermättad, snittpriserna dalar och trenderna avlöser varandra. När nyhetens behag lagt sig flyttar marknaden fram sina positioner i jakten på nästa stora namn. Och nästa. Den outtalade tiotusenkronorsfrågan är; vem är nästa stora namn på designhimlen? Vem kommer att ha samma uppåtgående kurva som flera av de formgivare som namnges i rapporten?

Nya namn i kombination med efterfrågan på nya marknader, som Asien, kommer högst troligt leda till en fortsatt stark efterfrågan på andrahandsmarknaden för design. Handlare och auktionshus som aktivt arbetar med curerade auktioner, utställningar och kataloger kommer utan tvekan vara vinnarna över deras konkurrenter.

Frågan är vilka formgivare som kommer leda utvecklingen för en av de populäraste kategorierna på auktion. För dem som satsar rätt finns chansen till  en riktigt bra pensionsförsäkring.

 

 

Kommentera